Jesteś tutaj:

Aktywny styl życia lekarstwem na depresję

Aktywny tryb życia, podejmowanie wysiłku fizycznego, wypoczynek na łonie natury, mogą być tak samo skuteczne, jak pomoc specjalisty lub zażywanie leków w leczeniu szeregu chorób psychicznych.

Aktywny styl życia lekarstwem na depresję
Aktywny tryb życia, podejmowanie wysiłku fizycznego, wypoczynek na łonie natury, czy intensywne, satysfakcjonujące relacje interpersonalne mogą być tak samo skuteczne, jak pomoc specjalisty lub zażywanie leków w leczeniu szeregu chorób psychicznych - wskazują najnowsze publikacje American Psychological Association.

Roger Walsh z Uniwersytetu w Kalifornii przekonuje, że wiele zaburzeń psychicznych, m.in. takich jak depresja, czy zaburzenia lękowe, mogą być leczone poprzez zmianę stylu życia równie skutecznie, jak w przypadku cukrzycy, czy otyłości.

Na podstawie swoich badań stworzył tzw. terapię zmiany stylu życia (TLC), do której zaliczył podejmowanie aktywności fizycznej, zmianę nawyków żywieniowych, satysfakcjonujące relacje z innymi, rekreację, religijne lub duchowe zaangażowanie, pomaganie innym, czy spędzanie wolnego czasu na wolnym powietrzu.

W swojej pracy zwraca on uwagę, że w obecnych czasach, za dużo czasu spędzamy przed ekranem telewizora, czy komputera, nie podejmując przy tym innych aktywności, włącznie z postępującą izolacją społeczną, co negatywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne.

Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że prowadzenie aktywnego stylu życia przynosi szereg korzyści:
  • Pozytywne relacje z innymi ludźmi przynoszą znaczącą poprawę samopoczucia psychicznego, przez co mogą redukować ryzyko wystąpienia całego wachlarza chorób poczynając od przeziębienia, czy udarów mózgu, aż po występowanie wielu chorób psychicznych.
  • Ćwiczenia fizyczne pomagają zredukować napięcia, lęki i nastroje depresyjne. Ponadto aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na wyniki w nauce dzieci, poprawia zdolności poznawcze u dorosłych, zapobiega kłopotom z pamięcią i przyczynia się do tworzenia nowych neuronów w mózgu.
  • Dieta bogata w warzywa, ryby i owoce pomaga dzieciom osiągać lepsze wyniki w nauce, u dorosłych natomiast wspomaga utrzymanie funkcji poznawczych, a także redukuje występowanie symptomów zaburzeń afektywnych i schizofrenii.
  • Spędzanie wolnego czasu na łonie natury może wspomagać sprawność procesów poznawczych i ogólnego dobrego samopoczucia.
  • Relaksacja i umiejętności radzenia sobie ze stresem mogą leczyć bezsenność, niepokój i zaburzenia lękowe.
  • Medytacja przynosi takie korzyści jak: przywrócenie stabilności emocjonalnej, odporność na stres, rozwój zdolności poznawczych, a nawet powiększenie mózgu.
  • Religijne i duchowe zaangażowanie, które koncentruje się na takich wartościach jak miłość i przebaczenie, może redukować zaburzenia lękowe, nastroju, czy problemy z uzależnieniem.
Niestety, pozytywne efekty zmiany trybu życia na bardziej aktywny nie są jeszcze wystarczająco doceniane, wykorzystywane ani promowane. W swojej pracy podkreśla, liczne zalety tej formy terapii: jest m.in.efektywna, niedroga, sprawia dużo przyjemności i przede wszystkim wiąże się z mniejszą ilością skutków ubocznych i powikłań niż leki.

mgr Ewa Skowyra

Absolwentka psychologii stosowanej UJ, psycholog, coach, obecnie pracuje w gabinecie psychologicznym, gdzie zajmuje się szeroko pojętą diagnostyką.

Źródło: http://www.medicalnewstoday.com/articles/216903.php
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także