Jesteś tutaj:

Blaski i cienie grilla

Trudno sobie wyobrazić polskie lato bez grillowania. Przysmaki z grilla stały się wakacyjnymi bohaterami kolacji w gronie rodziny i przyjaciół. Zdania na temat ich wpływu na zdrowie są podzielone. Co zrobić, by uniknąć zagrożeń płynących z tego sposobu przygotowania jedzenia? Jak wykorzystać wszystkie jego dobrodziejstwa?

Blaski i cienie grilla
Trudno sobie wyobrazić polskie lato bez grillowania. Przysmaki z grilla stały się wakacyjnymi bohaterami kolacji w gronie rodziny i przyjaciół. Zdania na temat ich wpływu na zdrowie są podzielone. Co zrobić, by uniknąć zagrożeń płynących z tego sposobu przygotowania jedzenia? Jak wykorzystać wszystkie jego dobrodziejstwa?

Plusy i minusy

Według dietetyków grillowanie, czyli krótkie pieczenie w wysokiej temperaturze, jest zdrowsze od smażenia. Wynika to z wyeliminowania tłuszczu, przez co posiłek staje się mniej kaloryczny i uboższy w szkodliwe nasycone kwasy tłuszczowe oraz cholesterol. Ponadto krótki czas przetwarzania sprawia, że składniki odżywcze, szczególnie witaminy, nadal są obecne w pożywieniu. Towarzyszące grillowanym potrawom zdrowe dodatki kulinarne w postaci przypraw, sałatek, oliwy z oliwek czy wina korzystnie wpływają na kondycję zdrowia. Usprawniają pracę przewodu pokarmowego, a ze względu na dużą zawartość antyoksydantów mają ogromne znaczenie w prewencji chorób cywilizacyjnych XXI wieku.

Niestety częste i nieprawidłowe grillowanie może wpływać negatywnie na zdrowie. Tłuste mięsa sprzyjają odkładaniu się dodatkowych kilogramów. Pojawiająca się nadwaga i otyłość jest czynnikiem rozwoju chorób serca i krążenia. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego powodują wzrost poziomu cholesterolu we krwi, w następstwie dyslipidemię (czyli zaburzenia w metabolizmie tłuszczów), która sprzyja chorobom sercowo-naczyniowym.

Spływający z pieczonego mięsa tłuszcz, spala się w ogniu, tworząc substancje rakotwórcze. Należą do nich: benzopiren, akrylamid oraz nadtlenki lipidowe. Wraz z dymem osiadają one na przygotowywanych posiłkach. Związki te obecne są także w mocno spieczonych czy
kawałkach mięsa. Z kolei zjedzenie niedopieczonego mięsa może skutkować zakażeniami bakteryjnymi. W przypadku mięsa wołowego istnieje ryzyko infekcji E.coli, drób niesie ze sobą zagrożenie kampylobakteriozą, natomiast mięso wieprzowe może być zainfekowane bakterią Yersinia. Zakażenia te to poważne choroby, choć początkowo przypominają zwykłe zatrucia pokarmowe objawiające się biegunką, bólami brzucha, gorączką.

Zasady zdrowego grillowania

Wielu z powyższych zagrożeń można uniknąć przestrzegając podstawowych zasad:
  • używaj węgla drzewnego lub brykietu, jako podpałkę stosuj naturalne substancje, nie używaj drewna iglastego (ze względu na wysoką zawartość żywic) oraz papieru i drewna (z uwagi na pozostałości lakieru lub farby drukarskiej),
  • mięso zacznij piec w momencie, gdy brykiet/węgiel będzie szarym popiołem (niezbyt wysoka temperatura pozwala na uniknięcie przypalenia i zwęglenia), nie piecz mięsa na otwartym ogniu,
  • stosuj aluminiowe tacki, które zabezpieczą przed spływaniem tłuszczu na rozżarzony węgiel i tworzeniem związków kancerogennych,
  • nie grilluj produktów zamrożonych, piecz cienkie kawałki, co zapobiegnie niedopieczeniu mięsa,
  • marynuj mięso przed grillowaniem, co sprawi, że będzie ono bardziej soczyste i smaczniejsze, szybciej się upiecze oraz ułatwi to jego strawienie,
  • stosuj zioła: bazylię, oregano, tymianek, rozmaryn, szałwię, miętę, w celu uzyskania niepowtarzalnego smaku, aromatu oraz usprawnienia pracy przewodu pokarmowego,
  • wybieraj mniej tłuste mięso, głównie z kurczaka i indyka, unikaj czerwonego mięsa,
  • decyduj się na ryby- źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 o potwierdzonym korzystnym wpływie na gospodarkę lipidową,
  • grilluj warzywa i owoce- źródła antyutleniaczy, jako przekąski dobrze sprawdzą się: papryka, cukinia, bakłażan, kabaczki, cebula, banany, jabłka,
  • sporządzaj szaszłyki z ograniczoną ilością mięsa, pełne różnego rodzaju jarzyn,
  • zadbaj o zdrowe dodatki w postaci sezonowych sałat i surówek, dostarczą witamin i uczynią posiłek lekkim,
  • dodaj składniki znane z dobroczynnego wpływu na układ sercowo-naczyniowy: oliwę z oliwek, czosnek,
  • keczup i majonez zastąp samodzielnie przygotowanymi sosami na bazie jogurtu naturalnego czy pomidorów i świeżych ziół,
  • zrezygnuj z kalorycznego piwa na rzecz wina, półwytrawne lub wytrawne pomoże przetworzyć posiłek, a zawarte w nim polifenole dzięki działaniu antyoksydacyjnemu usprawnią pracę serca,
  • na końcu pamiętaj o czyszczeniu rusztu po każdym grillowaniu i usuwaniu pozostałości jedzenia, do kolejnego grillowania nie stosuj węgla/brykietu z poprzedniego.
 
 
Nie sposób zrezygnować z letniego pikniku z grillem. Należy jednak pamiętać o złotej zasadzie umiaru. Można wiele zrobić, by z ciężkiego, tłustego posiłku uczynić ucztę zarówno smaczną jak i zdrową dla nas i dla naszych gości.
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także