Jesteś tutaj:

Czekolada lepsza niż herbata w walce z nadciśnieniem

Ostatnie badania wykazują, że prawdopodobnie specyficzna kombinacja związków, w tym polifenoli, jaka znajduje się w kakao jest bardziej aktywna w walce z chorobami serca niż flawanoidy znajdujące się w herbacie.

Czekolada lepsza niż herbata w walce z nadciśnieniem

Badania przeprowadzone w niemieckim Szpitalu Uniwersyteckim w Kolonii wykazały, że potrawy zawierające dużą ilość kakao mogą pomagać w obniżaniu ciśnienia krwi, podczas gdy uważana za przodującą w tym względzie – herbata, osiąga o wiele gorsze wyniki. Prawdopodobnie specyficzna kombinacja związków, w tym polifenoli, jaka znajduje się w kakao jest bardziej aktywna w walce z chorobami serca niż flawanoidy znajdujące się w herbacie.

Czekolada na zdrowie?

Badacze z Włoch odkryli, że gorzka czekolada może pomóc obniżać ciśnienie krwi pacjentom cierpiącym na nadciśnienie. Dodatkowo przeprowadzone przez nich badania wykazały, że poziom tzw. “złego cholesterolu” (czyli LDL) u badanych osób na diecie zawierającej dużą ilość kakao spadł nawet o 10 procent. Koniecznym jest jednak zaznaczenie, że powyższe badania przeprowadzone były na bardzo małej grupie pacjentów, dlatego ryzykownym jest na tym etapie wyciąganie wniosków generalnych.

Jednak wiele innych badań przeprowadzonych w Europie w ubiegłych latach wykazało podobne efekty – m. in. to, że kakao może być przydatne w profilaktyce chorób kardiologicznych. Prawdopodobnie kakao i ciemna czekolada (mleczna zawiera zbyt wiele cukru) powoduje wzrost poziomu „dobrego” cholesterolu (HDL) we krwi.

Co za dużo, to nie zdrowo!

Dobrze pamiętać, że czekolada zawiera wiele składników pozytywnie wpływających na twoje zdrowie, jednak nie oznacza to, ze powinieneś spożywać więcej produktów ją zawierających. Większość badań dotychczas przeprowadzonych zamykała się w małej skali i problem nie został dogłębnie zbadany. Ponadto, produkty czekoladowe takie jak batony czy ciastka najczęściej zawierają duże ilości cukru i tłuszczu, a co za tym idzie – kalorii. Należy zawsze kierować się zasadą złotego środka. Nawet cała tabliczka czekolady zjadana od czasu do czasu nie powinna ci zaszkodzić, a jeśli ufać ostatnim badaniom, może nawet polepszyć stan twojego zdrowia. Zatem pamiętajmy o umiarze i smacznego!

Wskazówka: czy czekoladę da się zastąpić?

Kiedy przepis zawiera czekoladę, staraj się używać gorzkiej, niskosłodzonej, a nie mlecznej czy rozpuszczalnej „z torebki”. Dobre ciemne czekolady zawierają powyżej 80% kakao. Zamiast cukru warto dosłodzić ją kilkoma łyżeczkami miodu. Rozpuszczona na parze ciemna czekolada z dodatkiem miodu i odrobiną oliwy ma piękny, głęboki kolor, intensywny zapach i w smaku po prostu rozpływa się w ustach – zrezygnuj ze wszystkich sztucznie dosładzanych substytutów.
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także