Jesteś tutaj:

Czy twoje jelita są zestresowane?

Męczą cię bóle brzucha, zaparcia na przemian z biegunkami, skurcze, wzdęcia, uczucie pełności o bliżej nie określonej przyczynie? Prowadzisz intensywny i stresujący tryb życia? Uważaj, twoje jelita mogą na tym ucierpieć!

Czy twoje jelita są zestresowane?

Zdjęcie: Nancy

Męczą cię bóle brzucha, zaparcia na przemian z biegunkami, skurcze, wzdęcia, uczucie pełności o bliżej nie określonej przyczynie? Prowadzisz intensywny i stresujący tryb życia? Uważaj, twoje jelita mogą na tym ucierpieć!

Zespół jelita drażliwego (tzw. IBS od ang. irritable bowel syndrome), bo tak nazywa się to schorzenie, jest przewlekłą chorobą czynnościową, co znaczy, że dochodzi w nim do zaburzenia motoryki jelit. Pociąga to za sobą problemy z trawieniem i wchłanianiem składników pokarmowych, co szybko odbija się na kondycji całego organizmu.

Jakie są objawy zespołu jelita drażliwego?

Do najbardziej dokuczliwych objawów zalicza się ból brzucha o trudnej do określenia lokalizacji, najczęściej tępy, nieprzyjemny, nieraz skurczowy. Towarzyszy mu uczucie pełności, od czasu do czasu pojawiają się nudności i wymioty, dokucza też zgaga. Często pojawiają się wzdęcia, brzuch jest wtedy rozdęty i napięty. Zaburzona jest praca jelit, dlatego charakterystycznym objawem IBS są naprzemiennie pojawiające się biegunki i zaparcia. O występowaniu zespołu jelita drażliwego świadczy obecność śluzu w stolcu. Czasami pojawiają się objawy ogólne w postaci bólu głowy, uczucia zmęczenia, częstego oddawania moczu, a u kobiet może dojść do zaburzenia miesiączkowania. Dolegliwości nasilają się po posiłkach.

Skąd się bierze IBS?

Trudno wymienić jedną konkretną przyczynę zespołu jelita drażliwego. Najczęściej za pojawienie się dolegliwości obwinia się stresujący tryb życia, który może skutkować skurczami żołądkowo-jelitowymi. Wspomina się także o depresji, nieregularnym spożywaniu posiłków oraz diecie ubogoresztkowej, czyli takiej z małą ilością owoców i warzyw, a co za tym idzie – także błonnika stymulującego ruchy jelit.

Co można jeść, a czego należy unikać w zespole jelita drażliwego? Sprawdź >>

objawy pojawiają się od czasu do czasu, warto zastanowić się, czy nie są związane z reakcją organizmu na określone pokarmy. Jest to tzw. nadwrażliwość pokarmowa. W takim przypadku zaleca się obserwację, po spożyciu jakich produktów objawy pojawiają się lub nasilają.

Z pewnością do rozwoju IBS przyczyniają się przebyte choroby zapalne jelit, z którymi zespół jelita drażliwego często jest mylony. I mowa tu o znacznie poważniejszych schorzeniach jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, zapalenie uchyłków lub choroba Leśniowskiego-Crohna. Choroby zapalne zakłócają równowagę bakteryjną w jelitach, co znacznie osłabia trawienie i wchłanianie substancji odżywczych.

Wszystkie te czynniki powodują zaburzenia w motoryce jelit, a ruchy perystaltyczne odbywają się z różną siłą. Kiedy są zbyt szybkie – pojawiają się biegunki, gdy zbyt wolne – dokuczają zaparcia. Niestety w obu przypadkach dochodzi do upośledzenia wchłaniania, a organizm zostaje pozbawiony wielu potrzebnych składników pokarmowych.

Jak sobie radzić z drażliwym jelitem?

Podstawą jest wyeliminowanie czynników podrażniających przewód pokarmowy oraz włączenie do diety dużej ilości produktów „przyjaznych” jelitom. Ważna jest urozmaicona dieta, bogata w owoce i warzywa, a uboga w potrawy tłuste i wzdymające. Pokarmy trzeba dokładnie przeżuwać, jeśli w spokoju i bez pośpiechu. Nie wolno się przejadać, aby nie obciążać zbytnio jelit oraz wygospodarować sobie czas na spokojne zjedzenie posiłków, a także na chwilę odprężenia po nich. Przy dokuczliwych biegunkach i silnym bólu można wesprzeć się lekami przeciwbiegunkowymi i przeciwbólowymi dostępnymi w aptece bez recepty.

Warto popracować nad zwolnieniem tempa życia, unikaniem stresujących sytuacji lub po prostu nad lepszym radzeniem sobie ze stresem. W przeciwnym razie objawy IBS przejdą w przewlekłą chorobę i z czasem mogą stać się przyczyną poważniejszych chorób.

Co można jeść, a czego należy unikać w zespole jelita drażliwego? Sprawdź >>

Co jeść, a czego unikać?

Przeciwwskazane są produkty tłuste, ciężkostrawne i wzdymające, jak smażone mięsa, a z warzyw warto ograniczyć jedzenie brokułów, kalafiora, cebuli i kapusty. Dietę warto wzbogacić o spore ilości produktów z pełnego ziarna, warzyw, nasion roślin strączkowych i kiełków. Są to pokarmy szczególnie bogate w błonnik i lekkostrawne, które uregulują motorykę jelit. Polecane jest także codzienne picie soków ze świeżych warzyw – pomagają w dostarczeniu wartościowych mikro- i makroelementów, witamin i innych składników pokarmowych, których niedobory często pojawiają się w przebiegu zespołu jelita drażliwego.

W okresie zaparć i zwolnionej pracy jelit

przeciwwskazane są:
  • tłuste smażone potrawy, placki ziemniaczane, frytki,
  • tłuste mięsa, wędliny, pasztety,
  • nabiał (tłuste białe sery, tłuste żółte sery i sery topione),
  • kasza manna, ryż,
  • mocna kawa i herbata, kakao, alkohole,
  • słodycze z masą czekoladową,
ale za to warto włączyć w dietę:
  • chude twarogi, chude wędliny,
  • ciemne pieczywo, chleb graham, muesli, otręby, płatki owsiane, grube kasze,
  • chude mleko, słaba herbata, kawa zbożowa, kompoty owocowe,
  • wodę mineralną niegazowaną,
  • owoce i warzywa.

Dieta w czasie biegunek

przeciwwskazane produkty to:
  • tłuste mięsa, tłuste sery (żółte, topione, białe, pleśniowe),
  • otręby, ciemne, pełnoziarniste pieczywo,
  • warzywa o dużej zawartości błonnika, owoce: maliny, truskawki, śliwki, ananasy, gruszki,
  • masy czekoladowe, bita śmietana,
  • ostre przyprawy, chrzan, musztarda, chilli, przyprawy korzenne,
zalecane produkty:
  • chude sery i twarogi,
  • chude mięsa, chude ryby, wędliny,
  • jasne pieczywo, ryż, kasza manna,
  • słaba herbata, słaba kawa, kawa zbożowa, mleko, woda mineralna niegazowana, rozcieńczone soki z owoców i warzyw,
  • ziemniaki, ogórki, pomidory, jabłka, banany.
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także