Jesteś tutaj:

Kolor ma znaczenie!

Zdradzimy Ci pewien sekret: oczywiście ważnym jest spożywanie jak największej ilości owoców i warzyw każdego dnia, jednak hasło "5 porcji dziennie" odchodzi do lamusa. Teraz obowiązuje jakość, a nie ilość. Przeczytaj i dobierz dietę dla siebie!

Kolor ma znaczenie!

Zdjęcie: Masahiro Ihara

Prawdopodobnie słyszałeś o sloganie pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. Większość ludzi jednak nie ma czasu zastanawiać się nad ilością posiłków, jakie spożywa i nad laboratoryjnym odmierzaniem sobie porcji witamin. Dlatego zdradzimy Ci pewien sekret: oczywiście ważnym jest, żebyś jadł jak najwięcej warzyw i owoców dziennie, jednak szczególnie istotnym jest nawet nie ilość, ale jakość tych owoców. I mamy tu na myśli nie tyle miejsce ich pochodzenia, ile ich kolor. Każda grupa owoców i warzyw zawiera inne związki aktywne i inne typy składników odżywczych. Dlatego zapamiętaj: nie 5 porcji dziennie, ale 3 rodzaje dziennie!

Na następnych stronach przeczytaj o grupach owoców i ich właściwościach.

Rodzaje, kolory, właściwości

Czerwone: zawierają likopen, który pomaga w profilaktyce nowotworu płuc i prostaty. Dodatkowo antyoksydanty redukujące ryzyko zachorowań na choroby kardiologiczne. Najlepszy wybór: czerwone winogrona i jabłka, czereśnie, rabarbar, czerwona papryka, pomidory, buraki.

Fioletowe: zawierają antocyjany, które obniżają ryzyka zachorowania na choroby serca oraz rozwojowi nowotworów. Najlepszy wybór: jeżyny, borówki, śliwki, figi, bakłażan.

Zielone: zawierają luteinę, która obniża ryzyko wystąpienia zawału i chroni oczy przed zwyrodnieniem plamki (AMD). Najlepszy wybór: zielone winogrona i jabłka, melon, kiwi, szpinak, awokado, zielona fasolka.

Pomarańczowe : zawierają beta-karoten, który pomaga w profilaktyce różnego typu nowotworów, obniża ryzyko wystąpienia zawału serca i poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego. Najlepszy wybór: mango, pomarańcze, brzoskwinie, dynie, marchewki, kukurydza.

Białe : zawierają alicynę, która pomaga obniżyć ciśnienie krwi i chroni przed nowotworami układu pokarmowego. Najlepszy wybór: banany, kalafior, pieczarki, cebula, ziemniaki, biała kapusta.

Jak stosować hasło „3 rodzaje dziennie” w praktyce?

Codziennie staraj się wybierać co najmniej jeden produkt z trzech różnych grup kolorystycznych, by zmaksymalizować ich wpływ na swój organizm. Dorosła kobieta powinna jeść około 2,5-3 porcji warzyw dziennie oraz 1,5-2 owoców, natomiast mężczyzna 3-4 porcje warzyw i 2-2,5 owoców.

Porcja to filiżanka w przypadku surowych owoców. W wypadku warzyw ugotowanych: także szklanka, a wypadku surowych – dwie. Choć z początku wydaje się skomplikowane – wcale takie nie jest. Powodzenia!
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także