Jesteś tutaj:

Otręby - dlaczego są istotne w diecie Dukana

Dieta francuskiego lekarza Pierre’a Dukana cieszy się wielką popularnością. Dietetycy zwracają jednak uwagę, że spożywanie jednego typu składników odżywczych i wykluczenie z diety pozostałych m.in. błonnika może mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Otręby - dlaczego są istotne w diecie Dukana
Dieta francuskiego lekarza Pierre’a Dukana ze względu na brak głodówek i efektu jojo, a przede wszystkim wysoką skuteczność, cieszy się wielką popularnością. Dietetycy zwracają jednak uwagę, że spożywanie jednego typu składników odżywczych i wykluczenie z diety pozostałych m.in. błonnika może mieć negatywny wpływ na zdrowie.

O błonniku

Błonnik, zwany też włóknikiem, stanowi substancje budujące ściany komórkowe roślin, które nie są trawione w przewodzie pokarmowym i nie ulegają wchłonięciu do krwi. Pod względem chemicznym są to węglowodany (polisacharydy). Można wyróżnić trzy frakcje błonnika pokarmowego: nierozpuszczalną, częściowo rozpuszczalną i rozpuszczalną. Nierozpuszczalne w wodzie celuloza i ligniny oraz częściowo rozpuszczalne hemicelulozy znajdują się głównie w ziarnach zbóż i warzywach. Źródłem rozpuszczalnych w wodzie pektyn są owoce, natomiast gumy i śluzy stanowią dodatki do żywności.

Na zdrowie

Spożywanie błonnika nierozpuszczalnego pomaga zwalczyć zaparcia, biegunkę oraz ból towarzyszący hemoroidom. W przewodzie pokarmowym wchłania on wodę i ułatwia wypróżnianie. Odgrywa to istotną rolę w zapobieganiu nowotworowi jelita grubego. Ponadto błonnik obniża pH soku w jelitach, zapobiegając rozwojowi bakterii chorobotwórczych. Przez regulowanie działania flory jelitowej usprawnia przemianę materii.

Poznaj blaski i cienie diety Dukana >>
Dobroczynne działanie błonnika rozpuszczalnego widoczne jest natomiast w zakresie gospodarki tłuszczowej i węglowodanowej. Wiąże on sole żółciowe, wspomagając ich wydalanie z organizmu i tym samym obniżając tworzenie z nich cholesterolu w wątrobie. Błonnik opóźnia metabolizm węglowodanów, przez co zapobiega wahaniom poziomu glukozy we krwi i zmniejsza wydzielanie insuliny. Powyższe działania mają nieoceniona rolę w prewencji miażdżycy i cukrzycy typu 2. Błonnik pełni także rolę odtruwającą przez usuwanie z organizmu toksyn i metali ciężkich. Ponadto stanowi istotny element wielu diet. Pod wpływem wody pęcznieje w przewodzie pokarmowym, zwiększa swoja objętość i hamuje apetyt.

Na co uważać

Przy spożywaniu błonnika należy pamiętać o piciu dużej ilości płynów- około 2 l dziennie. W przeciwnym razie błonnik nie tylko nie będzie spełniał swojej roli w ułatwianiu wypróżniania, a wręcz stanie się przyczyną bolesnych zaparć. Przyjmowanie błonnika w zbyt dużej ilości może skutkować wzdęciami i bólami brzucha. Ponadto następuje wówczas nadmierne przyśpieszenie pasażu treści pokarmowej prowadzące do biegunki. Według Światowej Organizacji Zdrowia WHO optymalna ilość błonnika obecnego w codziennej diecie lub przyjmowanego w postaci suplementów wynosi 20-40 g na dobę. Spożywanie błonnika należy oddzielić w czasie (około 2 godziny) od przyjmowania leków czy suplementów diety z uwagi na możliwość hamowania wchłaniania składników tych preparatów, a w efekcie spadku ich skuteczności. Dotyczy to szczególnie doustnych środków antykoncepcyjnych, leków hipolipemizujących oraz witamin i minerałów (magnez, cynk, żelazo, wapń). W przypadku schorzeń przewodu pokarmowego ilość błonnika należy skonsultować z lekarzem. Należy pamiętać o tym, że błonnik nie jest źródłem składników odżywczych, dlatego powinien być składnikiem zrównoważonej diety.


Poznaj blaski i cienie diety Dukana >>

Gdzie szukać

Produktami spożywczymi bogatymi w błonnik są: kasze (głównie jęczmienna i jaglana), ryż brązowy, pieczywo pełnoziarniste, musli, płatki owsiane, warzywa strączkowe (fasola, groch, soja), suszone owoce, orzechy i nasiona (migdały, orzechy laskowe, włoskie, siemię lniane). Za najbogatsze źródło można uznać otręby pszenne- w 100 g zawierają około 40 g błonnika pokarmowego. W celu uzupełnienia błonnika w diecie poleca się suszone owoce: śliwki, morele, figi, brzoskwinie, jabłka. Na półce aptecznej można znaleźć błonnik w postaci tabletek.

Otręby w diecie Dukana

W diecie Dukana jako diecie proteinowej podstawowym składnikiem odżywczym każdego posiłku są białka. W pierwszej fazie- uderzeniowej węglowodany i tłuszcze są praktycznie całkowicie wyeliminowane. W kolejnych fazach: naprzemiennej i utrwalającej dozwolone są (w ograniczonej ilości) odpowiednio warzywa oraz produkty pełnoziarniste (ryż, pieczywo, makaron). Dopiero w fazie ostatecznej stabilizacji zaleca się przyjmowanie 3 łyżek dziennie otrębów owsianych tj. około 15-20 g. Wynika to z pozytywnego wpływu błonnika na proces odchudzania. Sam twórca diety podaje przepis na placki z otrębów owsianych.

W diecie wysokobiałkowej rola błonnika wydaje się być szczególnie ważna. Wynika to ze skłonności do wzdęć i zaparć w przypadku przyjmowania pokarmów ubogich w błonnik. Jest on obecny w diecie Dukana właściwie dopiero w ostatniej fazie. Należy jednak wziąć pod uwagę, że jego niedobór we wcześniejszych etapach może spowodować zaburzenia żołądkowo- jelitowe. Można temu zapobiec przez dodatek otrębów do codziennych posiłków. Przyniesie to jednak efekt tylko w razie przyjmowania dużej ilości płynów.

Poznaj blaski i cienie diety Dukana >>

Aspekt ten jest szczególnie ważny ze względu na ostatnie badania, które dowodzą, że niedobór błonnika w diecie skutkuje zwiększeniem ryzyka rozwoju raka jelita grubego. Dieta Dukana bogata w mięso i jaja grozi także podwyższeniem poziomu cholesterolu. Tymczasem błonnik znany jest z pozytywnego wpływu na gospodarkę tłuszczową organizmu. Wiążąc sole żółciowe chroni wątrobę. Wykazuje także działanie protekcyjne w stosunku do nerek, które (podobnie jak wątroba) są obciążone przez produkty metabolizmu białek m.in. mocznik.

Dieta Dukana jak każda dieta wymaga zdrowego rozsądku. W pędzie za kolejnym spadkiem wagi nie można zapominać o wpływie odżywiania na stan zdrowia. Dlatego może warto dorzucić 2 łyżki otrębów do codziennych posiłków czy w ramach deseru zjeść garść suszonych owoców czy orzechów.


Poznaj blaski i cienie diety Dukana >>
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także