Jesteś tutaj:

Rzecz o diecie wegańskiej i wegetariańskiej

Wegetarianizm wywodzi się z Indii. W tamtym czasie miał charakter czysto religijny. Do Europy dotarł pod koniec VI wieku p.n.e., jednakże na znaczeniu zyskał dopiero z końcem XIX wieku.

Rzecz o diecie wegańskiej i wegetariańskiej

Co to jest wegetarianizm?

Wegetarianizm wywodzi się z Indii. Początkowo miał charakter czysto religijny. Do Europy dotarł pod koniec VI wieku p.n.e., jednakże na znaczeniu zyskał dopiero z końcem XIX wieku. Utworzono wówczas liczne stowarzyszenia wegetariańskie. Wraz z stowarzyszeniami powstawało coraz więcej odmian tej „kultury”. Dziś głównymi pobudkami „stosowania” wegetarianizmu są względy etyczne, estetyczne, dbanie o własne zdrowie czy środowisko, a także szybki sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów.

Dieta bezmięsna i jej odmiany

Wegetarianizm charakteryzuje się dietą bezmięsną, wykluczającą zarówno ryby jak i wieprzowinę, wołowinę, drób, a także owoce morza.. Jedną z odmian wegetarianizmu jest weganizm, który jest dietą trudniejszą. Prócz unikania mięsa zwierząt wyklucza także nabiał oraz jajka, a nawet miód oraz produkty zawierające substancje odzwierzęce, jak: żelatyna, podpuszczka, tłuszcz zwierzęcy. Dieta wegańska oparta jest całkowicie na warzywach, owocach, zbożach, nasionach, kiełkach i wszelakich daniach pochodzenia roślinnego oraz grzybach. Żaden produkt, który ma być przez wegan użyty (czy to jedzenie, czy kosmetyki) nie może mieć jakiegokolwiek kontaktu ze zwierzęciem.

Zdrowa czy niezdrowa?

Obie diety charakteryzują się konsumowaniem produktów niskotłuszczowych, wzbogaconych witaminami i składnikami mineralnymi, a także błonnikiem, karotenoidami i izoflawonoidami pochodzącymi z owoców, warzyw, a także orzechów, nasion i kiełków.

Wegetarianizm jest zdrowym sposobem na życie. Pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowań na serce, utrzymuje względnie stały poziom cukru we krwi (w przypadku diabetyków), a nawet pomaga w profilaktyce osteoporozy czy otyłości.

Szkopuł w tym, że wegetarianie, a zwłaszcza weganie, poprzez spożywanie „ograniczonych” produktów ogólnie dostępnych na rynku, powinni zwrócić szczególną uwagę na dostarczenie odpowiedniej ilości składników odżywczych. Inaczej taka dieta może nam zaszkodzić, aniżeli pomóc w dążeniu do zdrowia.

Należy więc spożywać produkty bogate w białko, żelazo, wapń, cynk, a przede wszystkim witaminę B12, która naturalnie występuje w produktach zwierzęcych. Można również pomyśleć o dodatkowej suplementacji tymi witaminami.

Witamina B12

Cyjanokobalamina, czyli witamina B12 uczestniczy w tworzeniu czerwonych komórek krwi oraz tworzeniu materiału genetycznego. Bierze także udział w przemianach metabolicznych tłuszczów i węglowodanów, a także w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Niedobory mogą prowadzić do niedokrwistości, stanów zapalnych ust, dolegliwościami ze strony układu pokarmowego - informuje dietetyk Jagoda Podkowska. Warto zatem zaopatrzyć się w suplementy z tą witaminą oraz spożywać produkty nią wzbogacane. Znajdziemy ją w produktach sojowych, pełnoziarnistym pieczywie oraz płatkach śniadaniowych.

Wapń

Niestety w przypadku wapnia ciężko jest pokryć zapotrzebowanie tylko przyjmując suplementy ponieważ jego wchłanialność z suplementów jest na dużo niższym poziomie niż tego pochodzącego z żywności. Z jego niedoborami związane są zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego, mięśniowego i szkieletowego- nadmienia dietetyk. Prócz suplementacji warto używać produktów wzbogaconych w wapń jak np. mleko sojowe wzbogacane w wapń oraz produkty sojowe, rośliny strączkowe, migdały czy szpinak.

Żelazo

Jeśli chodzi o żelazo to tutaj obserwuje się swojego rodzaju adaptację organizmu wegetarian do niskiego jego poziomu i lepsze jego wchłanianie z żywności. Wbrew powszechnemu przekonaniu niedobory żelaza nie są wcale częściej spotykane u wegan niż u osób na normalnej diecie. Warto jednak dbać o to aby w diecie znalazły się duże ilości warzyw bogatych w żelazo, a także składniki które zwiększają jego wchłanianie, takie jak witamina C - wyjaśnia Jagoda Podkowska. Najwięcej żelaza znajdziemy w żywności sojowej, suszonych śliwkach i morelach, a także roślinach strączkowych, pełnoziarnistym pieczywie, pomidorach czy ziemniakach.

Warto pamiętać

Najważniejsze w diecie zarówno wegetariańskiej jak i wegańskiej jest łączenie w każdym posiłku produktów z różnych grup oraz urozmaicanie każdego posiłku różnego rodzaju dodatkami takimi jak przyprawy, nasiona, orzechy, kiełki i inne. Dobrze jest również przeprowadzać regularne badania krwi oraz moczu aby kontrolować na bieżąco stan organizmu.


Bibliografia:

Maria Grodecka, Wegetarianizm - Zmierzch Świadomości Łowcy, Wydawnictwo: Tedson

Juliet Gellatley, Viva! Wegetarianizm, Wydawnictwo: Vega!POL, Tłumaczenie: Roman Rupowski

Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także