Jesteś tutaj:

Jak oswoić stres?

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że w codziennym życiu trudno nam uniknąć stresu i sytuacji, które podnoszą nam poziom adrenaliny we krwi. Co zatem możemy zrobić, aby żyło nam się przyjemniej, spokojniej, a każda stresująca sytuacja nie przyprawiała nas o palpitacje serca?

Jak oswoić stres?

Zdjęcie: Christopher Meredith

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że w codziennym życiu trudno nam uniknąć stresu i sytuacji, które podnoszą nam poziom adrenaliny we krwi. Co zatem możemy zrobić, aby żyło nam się przyjemniej, spokojniej, a każda stresująca sytuacja nie przyprawiała nas o palpitacje serca?
  • Optymizm
Pozytywne nastawienie do otaczającej nas rzeczywistości i wiara w to, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z przeszkodami stającymi na naszej drodze, powoduje, że martwimy się znacznie krócej, a sytuacje stresogenne traktujemy jako wyzwania, którym jesteśmy w stanie sprostać. Wiara we własne zasoby i umiejętności to już połowa sukcesu w przezwyciężeniu stresującej sytuacji.
  • Interpretacja
Naukowcy udowodnili, że to czy sytuacja jest stresująca czy nie, zależy wyłącznie od naszej interpretacji. To co będziemy sobie wyobrażać o danej sytuacji i myśleć o sobie samym będzie nasilać lub zmniejszać negatywne emocje. Często prowadzimy ze sobą dialog wewnętrzny najeżony negatywnymi myślami, które nas paraliżują i wzbudzają lęk. W sytuacjach stresowych, mamy zwyczaj widzenia wszystkiego w czarnych kolorach: „Nie uda mi się”; „Co będzie jeśli się zbłaźnię”; „Nie jestem dość dobry, żeby to zrobić”.

Jeśli przyłapiesz się na takich myślach spróbuj zastosować pozytywną autosugestię, czyli znajdź przeciwieństwo swoich czarnych myśli: np.: „Nie uda mi się” – „Najpierw spróbuj, nie dowiesz się tego dopóki nie spróbujesz”; „Co będzie jeśli się zbłaźnię” – „Spokojnie, nie wszyscy muszą być idealni, oni też się stresują tak jak i ty”.
  • Sport
Aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych sposobów rozładowywania negatywnych emocji. Nie bez przyczyny podczas wielu kłótni w ruch idą talerze, lub sprzeczki kończą się trzaśnięciem drzwi i długim spacerem „dla uspokojenia nerwów”.

Każda forma aktywności fizycznej: bieganie, pływanie, aerobik, wspinaczka, spacery pomagają pozbyć się napięcia na bieżąco. Nie czekajmy więc, aż wybuchniemy, lecz dbajmy o regularny wysiłek fizyczny, który nie tylko pozwala rozładować negatywne emocje, ale także zwiększa naszą odporność na stres.
  • Hobby
Wolny czas wykorzystaj na aktywność, która sprawia ci wyjątkową przyjemność. Tym sposobem w nadzwyczaj szybki sposób zregenerujesz swoje siły.
  • Cisza
Jeśli pracujesz w ciągłym hałasie, pamiętaj abyś wypoczywał w ciszy. Hałas kumuluje się w organizmie siejąc spustoszenia w naszym systemie nerwowym, cisza natomiast działa kojąco i pozwala się odprężyć.
  • Humor
Nie podchodź do życia zbyt poważnie, uśmiech i poczucie humoru działają jak bańka ochronna przed negatywnymi emocjami. Śmiej się jak najwięcej, zarówno z sytuacji, które cię spotykają jak i z samego siebie. Spojrzenie na trudną sytuację z przymrużeniem oka, pozwala na większy obiektywizm, a sytuacja, która chwilę temu nas przerastała nie wydaje się już taka straszna.

Śmiech rozluźnia i działa kojąco na nasz układ nerwowy. Nie bez przyczyny mówi się „Śmiech to zdrowie” – podnosi naszą odporność i wpływa na poczucie naszej wartości.
  • Natura
Jeśli masz tylko możliwość staraj się jak najwięcej czasu wolnego spędzać na świeżym powietrzu. Przyroda jest środowiskiem naturalnym człowieka, i to na łonie natury najlepiej wypoczywamy. Kolor zielony działa uspokajająco, a czas spędzony na powietrzu dużo bardziej nas odpręża, relaksuje i dużo szybciej przywraca siły do działania.
  • Dieta
Prawidłowa dieta, bogata w magnez i Wit. B6, która zwiększa wchłanianie tego pierwiastka. Niedobór magnezu wpływa negatywnie na układ nerwowy. Wzbogać zatem swoją dietę o produkty zawierające magnez, są to, m. in. kakao, czekolada, kasza gryczana, pestki dyni, fasola, orzechy.
  • Zioła
Dobroczynny wpływ na nasz układ nerwowy ma wiele ziół. Warto wieczorem, lub w czasie stresującego dnia napić się herbaty z melisy lub mięty. W aptekach dostępne są również ziołowe preparaty na bazie kozłka lekarskiego i chmielu, mające działanie uspokajające.
  • Medytacja
Relaksacja, joga, medytacja uczą stabilizacji oddechu, który jest bardzo ważny w osiąganiu „spokoju ducha” i niwelowaniu wewnętrznych napięć. Aby jednak zauważyć dobroczynne skutki tych metod, musisz poświęcać dziennie od 20-40 min. na trening. Według badań aż 80% Amerykanów stosujących te metody, uważa je za najskuteczniejszy sposób usuwania codziennych napięć.
  • Asertywność
Naucz się mówić o swoich emocjach i potrzebach, naucz się mówić "nie". Jeśli w jasny sposób będziesz się komunikować z innymi, unikniesz wielu spięć i nieporozumień, które nazbyt często są przyczyną naszych codziennych stresów.
  • Seks
Utrzymywanie intymnych kontaktów ma pozytywny wpływ na cały organizm, uspokaja, odpręża, relaksuje. Nie zaniedbuj życia intymnego. To ważny sposób łagodzenia napięć.
  • Akceptacja
Zaakceptuj siebie ze wszystkimi zaletami i wadami. Daj sobie prawo do popełniania błędów, ale wyciągaj z nich wnioski. Nikt nie jest doskonały i nieomylny. Tony Robbins, autor wielu książek na temat motywacji, powiedział „Nie ma porażek, są tylko informacje zwrotne”. Wykorzystuj zatem informacje zwrotne jakie daje ci życie, nie zamartwiaj się niepowodzeniami, tylko przygotuj się na nowe wyzwania.
  • Obserwacja
Dopóki nie nauczysz się identyfikować czynników wywołujących u ciebie stres, to nie będziesz potrafił sobie z nim radzić. Ważne jest, aby odpowiedzieć sobie na następujące pytania, gdy pojawia się stresująca dla nas sytuacja: Jakie emocje się w tobie pojawiły? Jak moje ciało wówczas zareagowało? Jakie myśli się pojawiły? Jak się zachowałeś?

Taka retrospekcja i rozłożenie sytuacji na czynniki pierwsze, pozwala nam na lepsze identyfikowanie stresorów w przyszłości i poznanie wachlarza własnych zachowań, aby sobie z nim poradzić.
  • Ekspresja
Daj upust swoim emocjom jeśli tego potrzebujesz. Nazwanie głośno swoich uczuć pozwala nabrać nam do nich dystansu. Krzyk czy płacz pełnią rolę oczyszczającą i rozładowującą napięcie. Jeśli sytuacja cię przerasta, a masz w swoim otoczeniu zaufaną osobę, z którą możesz podzielić się swoimi obawami, skorzystaj z jej pomocy. Naukowcy udowodnili, że osoby, które w trudnych życiowych sytuacjach mogły liczyć na wsparcie bliskich osób, o wiele rzadziej zapadały na choroby i o wiele szybciej wychodziły z kryzysów emocjonalnych.
  • Sens
Nadaj sens sytuacji, która cię spotkała. Nawet najbardziej trudne i tragiczne zdarzenia nabierają innego wymiaru, gdy nadamy im sens i nabierzemy odpowiedniego stosunku do zaistniałej sytuacji. Wszystko zależy od naszej interpretacji - spróbuj postrzegać „problem” jako „wyzwanie”. Już sama zmiana nazwy wyzwala w nas inne pokłady energii i daje większą siłę do stawienia czoła sytuacji przed którą stanęliśmy.
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także