Jesteś tutaj:

Jak skutecznie zapobiegać grypie?



Warto wiedzieć, że istnieje wiele skutecznych metod, zmniejszających ryzyko zachorowania na grypę!!!

Jak skutecznie zapobiegać grypie?

Zdjęcie: craigfinlay

W sezonie jesienno - zimowym, kiedy nasza naturalna odporność spada, a zmienne warunki pogodowe sprzyjają wychłodzeniu organizmu, częściej niż zwykle zapadamy na infekcje górnych dróg oddechowych.

Szczególne zagrożenie stanowi grypa, która nie jest zwykłym przeziębieniem lecz poważną infekcją wirusową, którą należy skutecznie leczyć.

Zbagatelizowanie charakterystycznych objawów oraz nieprawidłowe leczenie mogą prowadzić do wystąpienia powikłań pogrypowych, które stanowią realne zagrożenie dla naszego zdrowia, a nawet życia.

Jednak warto wiedzieć, że istnieje wiele skutecznych metod, zmniejszających ryzyko zachorowania na grypę. Lekarze apelują, aby w trosce o własne zdrowie podjąć działania profilaktyczne, mające na celu zapobieganie zachorowaniu na grypę w okresie obniżonej odporności organizmu.

Pomyśl o szczepieniu ochronnym

Jedną z najbardziej skutecznych metod zapobiegania grypie jest poddanie się corocznemu szczepieniu ochronnemu. Każdego roku Światowa Organizacja Zdrowia przygotowuje postępowanie, zalecające produkcję określonych, przewidzianych na dany sezon szczepów wirusa grypy, które mają największe prawdopodobieństwo wywołania masowych epidemii zachorowań na grypę.

Istotne jest, aby zaszczepić się każdego roku, wczesną jesienią - we wrześniu lub październiku. Szczepiąc się w tym okresie dajemy organizmowi czas na wytworzenie czynnej odporności, która będzie nas skutecznie chronić przed zachorowaniem na grypę w okresie sezonowej epidemii, przez okres 6 do 12 miesięcy.

Sezonowe płatne szczepienia przeciwko grypie prowadzą co roku stacje sanitarno - epidemiologiczne oraz przychodnie zdrowia, w których lekarz po uprzednio przeprowadzonym badaniu oraz wywiadzie kwalifikuje pacjenta do szczepienia ochronnego.

Szczepionki przeciwko grypie u większości pacjentów są dobrze tolerowane. Istnieje niewielkie ryzyko wystąpienia działań niepożądanych takich jak: ból w miejscu iniekcji, zaczerwienienie, niewielki obrzęk, czy wystąpienie objawów grypopodobnych, niestanowiących zagrożenia dla zdrowia pacjenta.

Pamiętaj o śnie i wypoczynku - także aktywnym

Zmęczenie, stres, nieprzespane noce i ciągły pośpiech towarzyszą nam na co dzień i nie są obojętne dla zdrowia, gdyż sprzyjają przemęczeniu organizmu, prowadzą do obniżenia naturalnej odporności i zwiększonej podatności na infekcje.

Dlatego ważne jest, aby zadbać o odpowiednio długi sen w nocy oraz wypoczynek w ciągu dnia, które zregenerują nasz organizm i sprawią, że przez cały dzień będziemy pełni energii.

W okresie jesienno - zimowym nie należy zapominać również o aktywności fizycznej - także tej na świeżym powietrzu. Warto zadbać o odpowiedni ubiór, wygodne buty, a długi spacer, czy spokojny bieg, który poprawi nam humor, doda energii i sprawi, że uodporniony organizm będzie się skutecznie bronił przed sezonowymi infekcjami wirusowymi.

Zadbaj o odpowiedni ubiór

Jesienny chłód, wilgoć, deszcz i pierwsze przymrozki sprzyjają wychłodzeniu organizmu, który po ciepłych miesiącach letnich jest bardziej podatny na grypę. Dlatego warto zadbać o odpowiedni ubiór, gdyż zarówno silne przegrzanie, jak i wychłodzenie organizmu nie są korzystne dla zdrowia i sprawiają, że łatwiej zapadamy na infekcje górnych dróg oddechowych.

Stosuj zdrową, zbilansowaną dietę

Nie tylko w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę, ale również przez cały rok należy zatroszczyć się o swój organizm od wewnątrz, stosując zdrową, zbilansowaną dietę. Zaspokajając dzienne zapotrzebowanie organizmu na poszczególne składniki odżywcze, witaminy, mikro- oraz makroelementy, każdego dnia dbamy o prawidłową kondycję i wysoką odporność organizmu.

W okresie zwiększonej zachorowalności na grypę warto zwrócić szczególną uwagę na produkty podnoszące odporność organizmu, zawierające w swoim składzie witaminę C (owoce cytrusowe, czerwona papryka, szpinak, kalafior, brokuły), kwasy omega - 3 (ryby, owoce morza, migdały orzechy) oraz cynk (mięso, jaja, ryby, warzywa). Produkty te korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu immunologicznego i są przydatne w walce z infekcjami.

Pamiętaj o higienie osobistej

Po pierwsze należy pamiętać o częstym myciu rąk. Staranne mycie rąk ciepłą wodą z mydłem, szczególnie w sytuacji kontaktu z przedmiotami należącymi do chorego na grypę lub po powrocie do domu ze sklepu czy pracy, zapobiega zakażeniu wirusem grypy. W aptece bez recepty można nabyć preparaty dezynfekcyjne, do stosowania w sytuacji braku możliwości umycia rąk (np. Tribactic spray).

Warto również pamiętać, że wirus grypy łatwo atakuje błonę śluzową nosa, czy jamy ustnej, dlatego w trosce o swoje zdrowie należy unikać dotykania wrażliwych na zakażenie okolic oczu i twarzy.

Unikaj dużych skupisk ludzi

W okresie sezonowych epidemii warto ograniczyć czas przebywania w dużych skupiskach ludzi. Do hipermarketów, galerii handlowych, czy kina chodzą nie tylko osoby zdrowe, ale również i chore, które często nie zdają sobie sprawy, że stanowią poważne zagrożenie.

Jeśli jesteśmy zmuszeni do przebywania wśród dużej ilości ludzi, warto - jeśli to możliwe, unikać bliskiego kontaktu, szczególnie z chorymi, którzy kaszlą lub kichają, gdyż mogą stanowić źródło szybko rozprzestrzeniającego się wirusa grypy.

Zdecydowanie lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto już dziś zastanowić się nad szczepieniem ochronnym i wprowadzić do swojego życia kilka przydatnych nawyków, które pomogą uchronić organizm przed zachorowaniem na grypę w okresie największego ryzyka.

Małgorzata Kruk

konsultacja: mgr farm. Aleksandra Uruszczak
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także