Jesteś tutaj:

Kwasy omega-6 – przyczyna otyłości?

Niedawno opublikowano badania informujące, że nadmiar kwasów omega - 6 w diecie i równoczesny niedobór kwasów omega - 3, przyczynia się do wzrostu występowania zjawiska otyłości w kolejnych pokoleniach.

Kwasy omega-6 – przyczyna otyłości?

Zdjęcie: Oniros

Niedawno opublikowano badania (autor badań Gérard Ailhaud, z Université de Nice-Sophia Antipolis) informujące, że nadmiar kwasów omega - 6 w diecie i równoczesny niedobór kwasów omega - 3, przyczynia się do wzrostu występowania zjawiska otyłości w kolejnych pokoleniach.

Dzieję się tak, ponieważ z każdym kolejnym pokoleniem odchodzi się od tradycyjnych potraw, zwiększając ilość potraw wysoce przetworzonych, szybkich i łatwych w przygotowaniu, zawierających bardzo dużo kwasów omega - 6, a śladowe ilości kwasów omega - 3.

Kwasy omega - 3 i omega - 6 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Udowodniono, że posiadają wiele korzystnych działań. Kwasy omega - 3 wykazują się aktywnością przeciwnowotworową, spowalniają starzenie się komórek, usprawniają funkcjonowanie mózgu, korzystnie wpływają na zaburzona pracę serca i łagodzą objawy reumatoidalnego zapalenia stawów. Kwasy omega - 6, posiadają swoją korzystną rolę w leczeniu hipercholesterolemii.

Niekorzystnym działaniem kwasów omega - 6 jest stymulacja procesu zapalnego w organizmie, podczas gdy kwasy omega - 3 zapewniają działanie przeciwzapalne. Jeśli w organizmie stężenie kwasów omega - 6 będzie bardzo wysokie, a stężenie kwasów omega - 3 bardzo niskie, to częściej będzie obserwowany stan zapalny. Jak widać najważniejsze jest zachowanie równowagi pomiędzy podażą kwasów omega - 6 i omega - 3.

Duże ilości kwasów omega - 6 znajdują się w kukurydzy, oleju rzepakowym, majonezie, musztardzie sarepskiej, oleju sojowym, smalcu, margarynach i wszelkiego rodzaju produktach zawierających olej słonecznikowy. Podczas gdy kwasy omega - 3 są składnikami ryb morskich (m.in. sardynki, łosoś, makrele) i olei roślinnych (np. olej lniany).

Przez ostatnie lata, z każdym kolejnym pokoleniem przybywa osób otyłych. Jest to wynik złej diety - zbyt kalorycznej i bogatej w kwasy omega - 6. Równocześnie zaobserwowano spadek ilości spożywanych kwasów omega - 3. Dlatego też zaburzona została równowaga pomiędzy zawartością kwasów omega - 6 i omega - 3.

Prawidłowa proporcja dla kwasów omega - 6 względem kwasów omega - 3 wynosi od 1:1 (tzw. "złota proporcja") do 4:1.

Taka dieta, spowodowała dodatkowo przyspieszony rozwój chorób metabolicznych, między innymi cukrzycy typu 2, a także nasiliła aktywność genów przyczyniających się do powstawania otyłości.

Jeśli równowaga pomiędzy ilością kwasów omega - 6 i omega - 3 jest zaburzona, wówczas dochodzi do rozwoju otyłości.

Określenie równowaga nie oznacza bynajmniej nie przyjmowania kwasów omega - 6, lecz spożywania ich w mniejszych ilościach.

Kinga Dziwisz

Na podstawie: http://www.sciencedaily.com/releases/2010/07/100726221737.htm



Spodobał Ci się artykuł?

Chcesz wiedzieć więcej?

Tematy związane z odchudzaniem znajdziesz w darmowym Poradniku Odchudzania Domzdrowia.pl


Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także