Jesteś tutaj:

Przygotuj skórę na zimę by nie straciła blasku.

Mróz, znaczna różnica temperatur, przesuszone powietrze w ogrzewanych pomieszczeniach to trudne wyzwanie dla skóry. Panujące zimą warunki przyczyniają się do nadmiernego przesuszenia skóry, dlatego warto wcześniej zadbać o jej prawidłowe nawilżenie i odżywienie.

Przygotuj skórę na zimę by nie straciła blasku.
Mróz, znaczna różnica temperatur, przesuszone powietrze w ogrzewanych pomieszczeniach to trudne wyzwanie dla skóry. Panujące zimą warunki przyczyniają się do nadmiernego przesuszenia skóry, dlatego warto wcześniej zadbać o jej prawidłowe nawilżenie i odżywienie.

Skóra wystawiona na działanie niskich temperatur, wiatru oraz wilgoci traci swoją funkcję ochronną. Dzieje się tak, ponieważ niska temperatura otoczenia powoduje skurcz naczyń krwionośnych. W efekcie komórki skóry są słabiej odżywione i niedotlenione. Osłabieniu ulega również wypełniający połączenia między komórkami lipidowy płaszcz ochronny naskórka. Zwiększa się parowanie i skóra traci więcej wody.

Przemarznięcie i odwodnienie naskórka może skutkować pękaniem naczynek krwionośnych, co dodatkowo zakłóca prawidłowe funkcjonowanie skóry. Co więcej sucha, pozbawiona elastyczności, szorstka skóra staje się jeszcze bardziej wrażliwa na działanie czynników pogodowych, różnych detergentów i wody. Łatwiej się odmraża i pęka.

Kilka prostych kroków dotyczących codziennej pielęgnacji i odżywiania pozwoli zachować skórze blask i świeży wygląd w czasie zimy.

1. Prawidłowo myj skórę

Codzienna higiena zamiast poprawiać kondycję skóry, może prowadzić do jej przesuszenia. Dzieje się tak, ponieważ woda działająca bezpośrednio na skórę wcale nie działa nawilżająco. Wręcz przeciwnie, oprócz brudu usuwa naturalne tłuszcze, które chronią naskórek. Dlatego zamiast długich, gorących kąpieli w wannie wybierz szybki prysznic.

Wrogiem dla skóry jest również zwykłe mydło, które niszczy ochronny płaszcz lipidowy skóry.

Po kąpieli zamiast pocierania, oklepuj skórę miękkim ręcznikiem. Na napiętą i ściągniętą skórę nałóż warstwę preparatu nawilżającego na bazie mocznika, gliceryny, parafiny czy kwasu mlekowego. Wysokie stężenie substancji gwarantują między innymi serie kosmetyków Eucerin Urea, SVR Xerial.

2. Zadbaj o dietę

Nawodnienie skóry zależy głównie od ilości i rodzaju przyjmowanych płynów i potraw.

Najlepsze nawilżenie gwarantuje czysta woda, ale trzeba jej dostarczyć około 2 litrów dziennie. Mocna herbata i kawa, słodzone soki nie zastąpią wody, zamiast nich można sięgnąć po ziołowe herbatki.

Najlepsza dieta dla skóry jest wzbogacona w owoce i warzywa, pełne ziarna zbóż, oleje roślinne. Zawarte w nich witaminy A i E oraz witaminy z grupy B (głównie B5) mają istotne znaczenie dla kondycji skóry.

Witamina A, obecna w produktach pochodzenia zwierzęcego, jest odpowiedzialna za regenerację naskórka. Znaczne ilości dostarcza jej mleko i jego przetwory, żółtka jaj, tran, wątróbka.

Witamina E, jako silny przeciwutleniacz, chroni włókna kolagenowe i lipidy skóry przed działaniem szkodliwych rodników tlenowych. Działa odżywczo, poprawia jędrność, elastyczność skóry i pozwala dłużej zachować młody wygląd. Bogate źródło witaminy E stanowią surowce roślinne - pełne ziarna zbóż, zielone warzywa liściaste, czosnek, orzechy, oleje roślinne.

Oleje roślinne, wśród nich słonecznikowy, lniany, olej z awokado, z oliwek, z wiesiołka, zawierają zbawienne dla skóry nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). NNKT znane również pod nazwą witaminy F i kwasów omega, odbudowują warstwę lipidową naskórka. Zapobiegają tym samym utracie wody i nadmiernemu rogowaceniu skóry.

Przy odpowiednio zbilansowanej diecie, witaminy i minerały dostarczane są do organizmu w wystarczających ilościach. Jeśli jednak zauważasz, że skóra traci blask, gładkość i łatwo się przesusza warto uzupełnić niedobory substancji. Bo dobrze nawilżona i odżywiona skóra jest gwarancją jej funkcji ochronnej.

W składzie suplementów diety, które mają nawilżać skórę od wewnątrz, oprócz szeregu witamin i minerałów można znaleźć kwas hialuronowy, krzemionkę (w preparatach Relastan, Hialucell, Perfect Skin Olimp). Substancje wiążąc wodę w naskórku gwarantują sprężystość i elastyczność skóry. Odżywienie skóry zapewnią dodatkowo zamknięte w kapsułkach oleje roślinne z nasion wiesiołka i ogórecznika. Zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega regenerują lipidy naskórka, nadają miękkość i zwiększają odporność skóry (np. Nutriskin, Oli-Femin).

3. Zatroszcz się o cerę

Okres jesienny to czas na zmianę kremu do twarzy. Żeby nie przemrozić skóry trzeba odłożyć preparaty na bazie wody. Zamiast lekkich nawilżających kremów, wybierz odżywcze, gęstsze kosmetyki bogate w substancje natłuszczające. Substancje o charakterze tłuszczowym uszczelniają połączenia między komórkami oraz regenerują tłuszczową warstwę ochronną naskórka. Tym samym ograniczają parowanie wody ze skóry.

Linie kosmetyków, które dostarczają skórze naturalnych składników lipidowych, między innymi cholesterolu, ceramidów, wosku, skwalenu to Iwostin Lipidia, Doliva, Ziaja Med Kuracja Lipidowa.

4. Wzmocnij skórę dłoni

Zimowa aura zagraża nie tylko cerze twarzy, ale również dłoniom. Krążenie jest tutaj słabsze niż w pozostałych częściach ciała, stąd łatwo o odmrożenie i uszkodzenie skóry. Jako zabezpieczenie przed przesuszeniem można zastosować całonocne odżywcze okłady z maści z witaminami, alantoiną lub kremu nagietkowego.

5. Pozwól oddychać skórze

Skóra, jak każdy narząd organizmu dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej dawki tlenu. Pod warstwą ubrań oddychanie skóry jest utrudnione, dlatego warto wybierać naturalne, przepuszczalne dla powietrza materiały - bawełnę, len, wełnę. Pod sztucznymi tkaninami, jak nylon, lycra, akryl skóra czuje się gorzej.

Mgr farm. Dorota Gruszka
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także