Jesteś tutaj:

Cudowne diety i głodówki - jakie niosą zagrożenia?

"Cudowne diety" często kończą się efektem jo-jo. Czy wiesz-dlaczego?

Cudowne diety i głodówki - jakie niosą zagrożenia?
Większość 'cudownych diet' opiera się na głodówkach, wyniszczaniu organizmu oraz zmniejszeniu masy ciała związanej z odwodnieniem. W czasie stosowania takich diet może dojść również do utraty masy mięśniowej (spalanie białek) i zaburzenia

funkcjonowania organizmu. Organizm staje się wyczerpany, procesy życiowe zachodzą nieprawidłowo - człowiek czuje się głodny, zmęczony i psychicznie wypalony. Często zapału na 'cudowną dietę' wystarcza zaledwie na kilka dni, po czym wracamy do naszych starych nawyków żywieniowych i w efekcie przybieramy na wadze.

Dlaczego?

Należy pamiętać, że w trakcie głodowania organizm najpierw drastycznie zwalnia swój metabolizm, aby utrzymać podstawowe procesy życiowe. Następnie aby utrzymać się przy życiu mobilizuje swoje zapasy energetyczne. Ponieważ jednak metabolizm jest niski, spalanie tłuszczu jest bardzo powolne. Co więcej, w tej sytuacji łatwiej jest pozyskać energię ze spalania mięśni, co powoduje dalsze wyniszczenie organizmu i jeszcze bardziej ogranicza przemianę materii. Po kilku dniach głodówki najczęściej dochodzi do załamania motywacji osoby odchudzającej się. Uczucie głodu jest tak silne, że człowiek chce się wreszcie najeść.

Wraca wówczas do swoich starych nawyków żywieniowych i dostarcza znacznie więcej kalorii niż potrzebuje. Ponieważ w okresie głodówki mięśnie ulegają często spaleniu - spada podstawowa przemiana materii. Nadmiar dostarczonych cukrów jest więc szybko zamieniany w tłuszcz i ostatecznym efektem takiej diety jest efekt jo-jo.

Decydując się na rozpoczęcie takiego procesu odchudzania musisz pamiętać o tym, że organizm to skomplikowany układ narządów, doskonale połączonych w celu optymalnego funkcjonowania. Ma on bardzo dużą zdolność do adaptacji do niekorzystnych w warunków otoczenia i co więcej, rozpoznaje zmiany w otoczeniu i działa tak, aby zapewnić sobie długotrwałe, prawidłowe funkcjonowanie. Organizm człowieka szybko się uczy. Głodówka jest dla niego znakiem, że taka sytuacja może powtórzyć się w przyszłości. Tak więc, gdy ilość dostarczanych kalorii jest wystarczająca organizm magazynuje więcej, niż normalnie potrzebuje, na wypadek kolejnej głodówki! Teraz nie powinien już dziwić fakt, że ilość odkładanej tkanki tłuszczowej po kilku nieudanych, nieracjonalnych próbach jest dużo większa.

Rozwiązanie

Co sugerujemy? Lepiej nie stosować żadnej podejrzanej diety - aby schudnąć organizm musi być odpowiednio odżywiony. Zaplanuj zrównoważoną dietę ubogo energetyczną, lub jeśli to nie wchodzi w grę - spróbuj najprostszego sposobu. Jedz tak jak do tej pory, ale ogranicz ilości spożywanych posiłków o 10% (200-300 kcal na dobę). Kontroluj wagę w 2-3 tygodnie po takim zabiegu. Jeśli nie będzie efektu, widocznie nadal Twój bilans energetyczny jest dodatni. Ogranicz więc energię o kolejne 10% i obserwuj wagę. Jeśli nadal nic się nie zmieni - obetnij następne 10%. Pamiętaj, że stosując samą dietę (bez wysiłku fizycznego) efekty odchudzania są znacznie wolniejsze i decyzję o kolejnym obcięciu kalorii trzeba podejmować bardzo racjonalnie. Tym bardziej, że przy ograniczaniu kalorii organizm może zwalniać swój metabolizm - spada więc wartość PPM. Przez pierwsze 2-4 tygodni możesz w ogóle nie zaobserwować zmian wagi, ponieważ organizm spowalnia swoje działanie. Niemniej jednak efekty na pewno wystąpią - będą wolniejsze, ale zdecydowanie trwalsze.

Podsumowując

Najlepsze i najtrwalsze, a zarazem bezpieczne dla organizmu rezultaty daje racjonalne, zrównoważone odchudzanie zakładające ubytek masy ciała wynoszący maksymalnie 1kg w ciągu tygodnia. Najbardziej odpowiednia do tego celu jest dieta ubogoenergetyczna stosowana przez odpowiednio długi okres czasu.



Spodobał Ci się artykuł?

Chcesz wiedzieć więcej?

Te i inne tematy związane z odchudzaniem znajdziesz w darmowym Poradniku Odchudzania Domzdrowia.pl


Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także