Jesteś tutaj:

Częsta biegunka i uporczywe zaparcia. Jak im zaradzić?

Jeżeli nieustannie walczysz z przewlekłą biegunką lub zaparciami, lub z jednym i drugim na przemian - potrzebujesz zwiększyć ilość błonnika w Twojej diecie.

Częsta biegunka i uporczywe zaparcia. Jak im zaradzić?

Zdjęcie: Evil Erin

Błonnik jest regulatorem naszych wypróżnień. Jak twierdzi jeden z amerykańskich gastroenterologów - błonnik doskonale "wie" jak zaradzić zaparciom lub biegunce.

Błonnik na zaparcia

Jeżeli Twoim problemem są zaparcia, spożycie błonnika spowoduje rozbicie mas kałowych, zwiększenie ich płynności, a tym samym ich rozrzedzenie i ułatwienie wypróżnienia. Błonnik poprawia pracę jelit, które łatwiej przesuwają masy kałowe, aż do ich wydalenia.

Błonnik na biegunkę

Kiedy w Twoim stolcu jest zbyt dużo wody - masz biegunkę. Błonnik może również pomóc w leczeniu biegunki. Oczywiście nie jest to lek. Jednak jeżeli Twoim problemem są zbyt luźne stolce, włóknik roślinny czyli błonnik może pomóc. Błonnik pochlania nadmiar wody ze stolca, co zmniejsza jego płynność i pomaga w likwidacji biegunki.

Błonnik na jelito drażliwe

Ponieważ błonnik pomaga zarówno w biegunce jak i zaparciach - może być pomocny w radzeniu sobie z problemem jelita drażliwego.

Błonnik w diecie

Kraje wysoko rozwinięte mają bardzo niskie spożycie błonnika. Prawidłowa dieta powinna zawierać 20 - 30 g błonnika każdego dnia. Właściwie każdy powinien zwiększyć podaż włókna roślinnego w diecie. Co ważne, błonnik nie tylko reguluje rytm wypróżnień, lecz skutecznie zmniejsza apetyt. Pomaga nam na zaparcia i biegunkę, ale również w pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Naturalne źródła błonnika

Błonnik rozpuszczalny

  • który nie tylko przeciwdziała biegunce, ale i pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi, znajdziemy w:
  • owocach i warzywach (jabłkach, mango, śliwkach, kiwi, brzoskwiniach, owocach cytrusowych, ziemniakach, figach, ananasie, gruszkach, itp.)
  • roślinach strączkowych - np. fasoli, grochu, soczewicy
otrębach - np. owsianych

Błonnik nierozpuszczalny

  • szczególnie pomocny w zaparciach. Znajdziemy go w nasionach, skórkach owoców, niełuskanym ryżu, zbożach, warzywach (np. szpinaku, brukselce, brokułach, marchwi, ogórkach, selerze, sałacie i innych).

Błonnik w tabletkach

Niektórym nie jest łatwo zwiększyć podaż błonnika w diecie. Rozwiązaniem jest przyjmowanie suplementów z błonnikiem. Są bezpieczne, nie przyczyniają się do "rozleniwienia jelit", jak to ma miejsce w przypadku niektórych herbatek. Ponadto - nie uzależniają. Przykładowe preparaty z błonnikiem to: BIO-BŁONNIK, XENEA BŁONNIK, BŁONNIK WALMARK.
Inne preparaty z błonnikiem - zobacz tutaj.
Osoby z poważnymi problemami medycznymi powinny najpierw skonsultować z lekarzem lub farmaceutów, czy mogą przyjmować błonnik.

Przyjmując błonnik -pamiętaj

1. Pij dużo wody - zwiększając podaż błonnika - czy to w diecie czy poprzez odpowiednie suplementy, pamiętaj by codziennie wypijać co najmniej 2 l wody. Uchroni Cię to przed wzdęciami i bolesnymi kolkami.
2. Błonnik może utrudnić wchłanianie niektórych leków, dlatego warto robić 2 godziny przerwy pomiędzy przyjęciem suplementu z błonnikiem, a przyjęciem leku.
3. Stopniowo przyzwyczajaj się do błonnika. Jeżeli dopiero zaczynasz zwiększać podaż błonniku w diecie (czy to poprzez suplementy, czy poprzez zwiększenie spożywania żywności bogatej w błonnik) - pamiętaj by robić to stopniowo, i przyzwyczajać do tego swój organizm.
4. Sięgając po owoce, w miarę możliwości nie obierajmy ich ze skórek. To właśnie w skórce prawdopodobnie jest najwięcej dobroczynnego dla nas błonnika.

Spodobał Ci się artykuł?
Chcesz wiedzieć więcej?
Polecamy zaglądnąć do darmowego Poradnika Domzdrowia.pl
"Jak leczyć zaparcia? Szybko - Skutecznie - Bez bólu"

Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także