Jesteś tutaj:

Dobre samopoczucie kobiet każdego dnia – witaminy z grupy B zmniejszają ryzyko PMS?

U kobiet których codzienna dieta obfituje w produkty, zawierające witaminy z grupy B, istnieje mniejsze ryzyko wystąpienia objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Dobre samopoczucie kobiet każdego dnia –  witaminy z grupy B zmniejszają ryzyko PMS?

Zdjęcie: Shannon Kringen

U kobiet których codzienna dieta obfituje w produkty, zawierające witaminy z grupy B, istnieje mniejsze ryzyko wystąpienia objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego – orzekli amerykańscy naukowcy, po przeprowadzeniu wieloletnich obserwacji licznej grupy kobiet.

PMS – comiesięczny wróg kobiet

Prawie każda kobieta spotkała się z pojęciem zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS – ang. Premenstrual Syndrom). Niestety dotyka on większość kobiet w wieku rozrodczym sprawiając, że już kilka dni przed spodziewanym terminem menstruacji samopoczucie wyraźnie pogarsza się, a nieprzyjemne objawy ustępują dopiero po pojawieniu się krwawienia. Charakterystyczne dolegliwości najczęściej pojawiają się w każdym cyklu menstruacyjnym wywołując u kobiet dyskomfort.


Przyczyna tkwi w fizjologii

Zespół napięcia przedmiesiączkowego to dolegliwość spowodowana zmianami hormonalnymi, występującymi w ostatnich dniach cyklu. Zwiększony poziom estrogenów, przy jednocześnie niższym poziomie progesteronu sprawiają, że kobiety odczuwają charakterystyczne dolegliwości w postaci: rozdrażnienia, spadków nastroju, zwiększonych skłonności do płaczu, bólu piersi, bólu głowy, wzrostu masy ciała, obrzęków, wzdęć, bądź zaparć.

Witaminy z grupy B sprzymierzeńcami w walce z PMS

Na podstawie przeprowadzonych obserwacji sposobu odżywiania się grupy liczącej trzy tysiące kobiet, amerykańscy naukowcy stwierdzili, że dieta bogata w witaminy z grupy B łagodzi, bądź zapobiega wystąpieniu nieprzyjemnych dolegliwości u kobiet w okresie poprzedzającym menstruację.

Naukowcy podkreślają istotne znaczenie dwóch witamin: tiaminy (witaminy B1) oraz ryboflawiny (witaminy B2) tłumacząc, że tak na prawdę niekoniecznie sama podaż produktów bogatych w witaminy z grupy B pomaga zminimalizować przykre dolegliwości.

Naukowcy sugerują również, że zdrowe odżywianie, czy dostarczanie odpowiednich ilości witamin przynoszą wymierne korzyści w postaci złagodzenia objawów PMS.

Istotne jest, aby przyjmować odpowiednie ilości obu witamin każdego dnia: 1,9 mg tiaminy oraz 2,4 mg ryboflawiny, najlepiej z pożywieniem, gdyż witaminy pochodzące z produktów naturalnych są lepiej przyswajalne. Prawdopodobnie dlatego efekty złagodzenia PMS u kobiet stosujących odpowiednią dietę są lepsze, niż u stosujących dodatkową suplementację, zamiast zbilansowanej diety, bogatej w witaminy.

Korzyści z przyjmowania witamin z grupy B

Od dawna istnieje przekonanie, że dieta pełnowartościowa, bogata w witaminy i związki mineralne korzystnie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu.

Najnowsze odkrycie amerykańskich naukowców zwraca szczególną uwagę na nową rolę witamin z grupy B – zapobieganiu i łagodzeniu objawów towarzyszącym zespołowi napięcia przedmiesiączkowego.

Należy również pamiętać, że witaminy z grupy B mają dobroczynny wpływ na organizm, gdyż:

• biorą udział w syntezie DNA

• podnoszą odporność immunologiczną ustroju, biorąc udział w tworzeniu przeciwciał

• regulują przemianę materii

• działają korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego

• biorą udział w procesach regeneracji skóry

• są niezbędne do tworzenia pigmentu włosów

Witaminy z grupy B w codziennej diecie

W trosce o zdrowie i doskonałą kondycję organizmu lekarze zwracają uwagę, aby zadbać o prawidłową, zbilansowaną dietę w taki sposób, aby wraz z pożywieniem dostarczać jak najwięcej witamin i minerałów.

Niedobór witamin z grupy B, a zwłaszcza tiaminy i ryboflawiny można łatwo uzupełnić sięgając po produkty żywnościowe bogate w witaminy, a zwłaszcza:

• pieczywo pełnoziarniste, otręby, kasze

• warzywa

• orzechy, migdały

• mleko i produkty mleczne

• jaja

• wątrobę, chude mięso wieprzowe

• ryby: makrelę, pstrąga, łososia

Należy pamiętać, że regularne stosowanie się do zaleceń żywieniowych pozwala uzupełnić niedobory witamin w organizmie. Jednak często zdarza się, że pośpiech oraz stres sprawiają, że ciężko zadbać o prawidłowo skomponowany posiłek. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad dodatkową suplementacją.

Preparaty z witaminami B, po które warto sięgnąć

W aptece dostępna jest szeroka gama preparatów witaminowych, zawierających w swoim składzie odpowiednią ilość poszczególnych witamin. Jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi codziennej porcji witamin, warto sięgnąć dodatkowo po suplementy diety, dostępne w aptece bez recepty:

Solgar Witamina B – kompleks

Teva Vitaminum B compositum

Doppelherz Aktiv Lecytyna + witamina B

Swansonn super stress B – complex

Warto wiedzieć, że prawidłowy poziom witamin z grupy B w organizmie kobiety nie tylko poprawia funkcje ustroju, ale pomaga również walczyć z nieprzyjemnymi dolegliwościami towarzyszącym zbliżającej się menstruacji.

Amerykańscy naukowcy podkreślają, że poznane nowe - korzystne działanie witamin B pozwala zapobiegać charakterystycznym objawom, bez stosowania leków, po których dość często pojawiają się dodatkowe, niechciane przez kobiety działania niepożądane.

Małgorzata Kruk

Artykuł źródłowy: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_109798.html

Data publikacji: 11.03.2011
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także