Jesteś tutaj:

Domowe leczenie rwy kulszowej

Rwa kulszowa, potocznie zwana też lumbagiem lub zapaleniem korzonków jest dokuczliwym schorzeniem, jednak można sobie z nią radzić. Jak? Oto kilka sposobów domowego leczenia rwy kulszowej.

Domowe leczenie rwy kulszowej

Zdjęcie: Kelly

Rwa kulszowa, potocznie zwana też lumbagiem lub zapaleniem korzonków jest dokuczliwym schorzeniem, jednak można sobie z nią radzić. Jak? Oto kilka sposobów domowego leczenia rwy kulszowej.

Rwa kulszowa to nagły, silny ból w okolicy krzyżowej, promieniujący na pośladki, tylną powierzchnię uda, często do łydki i dalej w dół do kostek i stopy. Nasila się przez długie siedzenie lub chodzenie, pochylanie się, skręt kręgosłupa, przy dźwiganiu ciężkich przedmiotów, a nawet przy kaszlu lub kichaniu.

Ból powstaje na skutek podrażnienia, uszkodzenia lub ucisku na nerw kulszowy. Może mu towarzyszyć osłabienie mięśni, pogorszenie się czucia w kończynie dolnej, a nawet pojawienie się okresowego niedowładu. Czasami chorzy skarżą się na uczucie łaskotania, czasami opisywane jako wbijanie szpilek lub przeskakiwanie prądu elektrycznego.

Rwa najczęściej ustępuje po kilku dniach, niekiedy wystarczą jedynie metody domowe, czasami objawy przechodzą bez leczenia. Jeśli objawy utrzymują się dłużej lekarz może dodatkowo zlecić ćwiczenia rehabilitacyjne, zabiegi fizjoterapeutyczne (np. terapia ultradźwiękami, hydromasaże) lub zastrzyki z glikokortykosteroidów. W zaawansowanych przypadkach niekiedy stosuje się leczenie operacyjne.

Jak radzić sobie z rwą kulszową domowymi sposobami?

Jeśli ból jest dokuczliwy zaleca się jedno- lub dwudniowe ograniczenie codziennych aktywności i odpoczynek, najlepiej w łóżku w pozycji poziomej. Fizjoterapeuci zalecają, aby raczej zwolnić tempo przez kilka dni niż leżeć przez cały czas – niewielki ruch jest pomocny w ustąpieniu dolegliwości. Przez pewien czas po wystąpieniu rwy warto oszczędzać kręgosłup, przede wszystkim przez unikanie czynności powodujących zaostrzenie objawów. Oto kilka zaleceń, jak leczyć rwę kulszową domowymi sposobami.

Ćwicz regularnie

Pomocna w leczeniu rwy kulszowej jest niewielka aktywność fizyczna. Trzeba jednak pamiętać, że ćwiczenia można wykonywać dopiero po ustąpieniu pierwszego, najsilniejszego bólu. Zalecane są lekkie ćwiczenia nieobciążające kręgosłupa. Szczególnie osoby cierpiące na przewlekłe bóle o niewielkim natężeniu powinny ćwiczyć regularnie. Podczas ruchu w organizmie wydzielają się endorfiny – tzw. "hormony szczęścia", które oprócz poprawienia samopoczucia, mają również działanie przeciwbólowe.

A jakie aktywności są zalecane dla osób cierpiących na bóle kręgosłupa? W przypadku rwy kulszowej ważne jest wykonywanie ćwiczeń rozciągających, unikanie gwałtownych ruchów, wykonywanie ich płynnie i powoli. Odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń pomaga w zmniejszeniu ucisku na nerwy. Należy porozmawiać ze swoim lekarzem lub fizjoterapeutą o tym, jakie ćwiczenia można wykonywać w domu. Warto pomyśleć również o aqua aerobiku lub innych zajęciach na basenie. Ćwiczenia w wodzie znacznie odciążają kręgosłup, zmniejszają ból i ogólnie poprawiają sprawność. Innym rozwiązaniem jest jazda na rowerze – w lecie najlepiej wybierać trasy po równym terenie, a zimie można korzystać z rowerów stacjonarnych w domu lub na siłowni.

Stosuj okłady

Gdy pojawi się ból – stosuj zimne okłady kilka razy dziennie. Mogą to być kostki lodu w worku foliowym, a nawet zwykłe mrożonki zawinięte w ręcznik. Okłady należy przykładać na bolące miejsca na 15-20 minut, najlepiej od pierwszej chwili, kiedy pojawią się dolegliwości. Po 2-3 dniach można zacząć stosować ciepłe okłady. Można do tego celu użyć plastrów rozgrzewających lub termoforu. Jeśli ból nie ustępuje – zaleca się naprzemienne stosowanie ciepłych i zimnych okładów.

Dbaj o kręgosłup

Ważne, w jaki sposób wykonujesz codzienne czynności. Wyrobienie pewnych nawyków uchroni kręgosłup przed przeciążeniami, a więc też przed kolejnymi atakami rwy i bólu. Przede wszystkim ważny jest sposób podnoszenia ciężarów – staraj się obciążenie przekładać na kończyny dolne, utrzymywać proste plecy, uginać jedynie kolana. Trzymaj łokcie blisko ciała, ciężar trzymaj jak najbliżej ciała, unikaj skręcania kręgosłupa podczas przenoszenia ciężkich przedmiotów. Staraj się rozkładać ciężar równomiernie na oba ramiona. Jeśli coś możesz przetoczyć lub przesunąć po podłożu – nie podnoś tego. Próbuj jak najczęściej kłaść się na brzuchu przy czytaniu lub oglądaniu telewizji.

Dbaj o prawidłową postawę ciała, zarówno w domu, jak i w pracy. Przede wszystkim zwróć uwagę na wysokość i ustawienie krzeseł i blatów, przy których siedzisz lub pracujesz. Krzesło powinno zapewniać dobre oparcie dla kręgosłupa lędźwiowego i ramion oraz mieć ruchome siedzisko – ma to ograniczyć niepotrzebne wyginanie kręgosłupa. Z kolei wysokość blatu powinna być dopasowana do wzrostu konkretnej osoby w taki sposób, aby utrzymywać prosty kręgosłup. Pamiętaj o krótkich przerwach podczas pracy – przespaceruj się, rozciągnij, daj chociaż na chwilę odpocząć napiętym mięśniom i zmęczonemu kręgosłupowi.

Pamiętaj o lekach

Leki przeciwbólowe dostępne w aptece bez recepty są pomocne szczególnie do kontrolowania bólu o niskim i średnim natężeniu. Według opinii chorych niewielkie dawki leków w połączeniu z aktywnością fizyczną pozwalają na sprawne i bezbolesne funkcjonowanie osobom z przewlekłymi dolegliwościami. Warto czasami sięgnąć po lek w celu zniwelowania lub zmniejszenia bólu na tyle, aby możliwe było wykonanie ćwiczeń.

Mimo że leki wydawane są bez recepty, to dobrze jest porozmawiać ze swoim lekarzem, czy ich przyjmowanie nie będzie kolidowało z innymi zażywanymi lekami.
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także