Jesteś tutaj:

Nadwaga – wróg chorych na reumatyzm

Obecnie nadwaga uważana jest za jedną z epidemii społeczeństw uprzemysłowionych. Coraz więcej osób w różnym wieku boryka się z problemem „zbędnych kilogramów”. Ów nadmiar jest o tyle groźny, że powoduje dalsze komplikacje zdrowotne oraz przyczynia się do pogłębiania innych chorób. Jedną z nich jest reumatyzm, dla którego nadwaga jest wrogiem numer jeden.

Nadwaga – wróg chorych na reumatyzm
Obecnie nadwaga uważana jest za jedną z epidemii społeczeństw uprzemysłowionych. Coraz więcej osób w różnym wieku boryka się z problemem „zbędnych kilogramów”. Ów nadmiar jest o tyle groźny, że powoduje dalsze komplikacje zdrowotne oraz przyczynia się do pogłębiania innych chorób. Jedną z nich jest reumatyzm, dla którego nadwaga jest wrogiem numer jeden.

Podstawą funkcjonowania naszego organizmu jest jedzenie, z którego pozyskiwane są wszystkie niezbędne witaminy i minerały – budulec organizmu oraz kalorie – źródło energii. Istotne jest jednak nie tylko to, co jemy, ale również jakie ilości spożywamy. W przypadku konsumowanych pokarmów nie ma zastosowania zasada „im więcej, tym lepiej”. Jeśli zjemy za dużo, organizm nie jest w stanie przerobić wszystkiego, a nadwyżka pokarmu odkładana jest w formie tłuszczu. Regularne przejadanie się skutkuje ciągłym przybieraniem na wadze, a to z czasem doprowadzi do nadwagi.

Nadwaga jest chorobą przewlekłą, spowodowaną nadmiarem kalorii, które organizm nie jest w stanie spożytkować. Początkowo nadmiar tłuszczu odkładany jest w komórkach tłuszczowych, które tym sposobem zwiększają swoją wielkość. Z czasem, gdy dalszy przyrost nie jest już możliwy, dochodzi do namnażania się komórek tłuszczowych. Wówczas, jeśli zostanie ograniczone spożycie pokarmów, dojdzie do zmniejszenia komórek tłuszczowych, ale nie zostanie zredukowana ich liczba.

Co może powodować nadwagę

Istnieje kilka czynników sprzyjających pojawieniu się nadwagi. Wśród nich należy wymienić:
  • geny – statystyki pokazują, że dzieci otyłych rodziców same bardzo często mają problemy z prawidłową wagą ciała, dlatego sądzi się, że tendencja do nadmiernego przybierania na wadze może być dziedziczona; nie jest to regułą, a czynnik genetyczny jest najczęściej powiązany z niewłaściwą dietą,
  • emocje – silny stres czy depresja sprzyjają tak zwanemu „zajadaniu problemów”,
  • płeć – kobiety są bardziej podatne na nadwagę niż mężczyźni, gdyż ich ciało jest mniej umięśnione, a to właśnie tkanka mięśniowa spala najwięcej kalorii,
  • wiek – im człowiek starszy, tym na większe problemy z przemianą materii; ponadto, z wiekiem organizm ludzki traci tkankę mięśniową, a zaczyna nabierać tkanki tłuszczowej,
  • brak snu – nocny wypoczynek trwający krócej niż siedem godzin wpływa na poziom hormonów, co może wywoływać wzmożony apetyt; szkodliwe jest także wieczorne podjadanie,
  • leki – niektóre lekarstwa mogą przyczyniać się do przybierania na wadze; dotyczy to w szczególności środków przeciwdepresyjnych oraz sterydów,
  • ciąża – niektóre kobiety mają tendencję do przybierania na wadze po przebytej ciąży, co również przyczynia się do wystąpienia nadwagi w późniejszym wieku,
  • czynniki środowiskowe – bardzo ważnym czynnikiem w pojawieniu się nadwagi jest styl życia, czyli sposób spędzania wolnego czasu – aktywny czy pasywny oraz dieta, jaką stosujemy. Zarówno nawyki żywieniowe, jak i formy aktywności przejmujemy od ludzi, z którymi mamy najczęstszy kontakt.
Czynniki środowiskowe bardzo mocno determinują ryzyko wystąpienia problemów z nadwagą, ale dodatkowe kilogramy nie są tylko przyczyną złego samopoczucia czy nieestetycznego wyglądu. Niejednokrotnie nadwaga może być przyczyną kolejnych schorzeń oraz negatywnie wpływać na już istniejące.

Nadwaga a reumatyzm

Jednym ze schorzeń, na które nadwaga ma szczególnie niekorzystny wpływ, jest reumatyzm, czyli grupa chorób charakteryzujących się zmianami zapalnymi stawów. Pierwszymi objawami zmian reumatycznych są bóle, opuchlizna czy zesztywnienie kończyn. Problemy o podłożu reumatoidalnym są przyczyną trudności w poruszaniu się, a w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do znacznego ograniczenia ruchowego, a nawet całkowitej niemożności chodzenia.

Nadwaga przyczynia się do pogłębienia tego niekorzystnego stanu. Osoby borykające się z nadmiernymi kilogramami są zazwyczaj mniej aktywne fizycznie, co sprzyja dodatkowemu nabieraniu na wadze. Ponadto, zwiększona masa ciała bardziej obciąża stawy, szczególnie kolanowe. Skutkiem tego jest przyspieszony rozwój choroby.

Jak więc należy postępować w przypadku wystąpienia tych dwóch schorzeń równocześnie? Podstawą jest odpowiedni styl życia, który nie będzie szkodził naszym stawom i równocześnie pomoże uporać się z nadmiarem kilogramów.

Zbilansowany jadłospis to podstawa!

Dieta stosowana przez osoby cierpiące na zmiany reumatyczne powinna być uboga w nasycone kwasy tłuszczowe, cholesterol i sól. Wskazane jest za to spożywanie produktów bogatych w błonnik i węglowodany złożone. Można je znaleźć między innymi w owocach, warzywach, fasoli czy pełnych ziarnach zbóż.

Ryby są kolejnym produktem, który zbawiennie wpływa na zdrowie osób z tego typu dolegliwościami. Olej z ryby zawiera dużo kwasu tłuszczowego omega-3 – składnika redukującego stany zapalne oraz zmniejszającego opuchliznę wywołaną reumatyzmem.

Ważna jest także odpowiednia gospodarka wodno-mineralna organizmu. Należy zadbać o właściwy poziom wapnia oraz witaminy D, które chronią kości przed osteoporozą.

Dobrze dobrany sposób odżywiania jest bardzo istotny, gdyż od niego zależy, czy nasz organizm otrzyma składniki niezbędne dla dalszego funkcjonowania. Jedzenie w odpowiednich ilościach pozwoli na zahamowanie przyrostu wagi ciała. Odpowiednia dieta to jednak nie wszystko. Ważna jest także aktywność fizyczna.

Ruch na wzmocnienie i uelastycznienie stawów

Aktywność fizyczna osób chorych na reumatyzm pozwala na zredukowanie bólu i poprawia ogólne funkcjonowanie kończyn. Ćwiczenia mogą być trojakiego rodzaju:
  • ćwiczenia rozciągające – polegają na przesuwaniu stawów i mięśni lekko poza ich zakres ruchowy i trzymanie ich nieruchomo w takiej pozycji przez 15 do 30 sekund, po czym następuje rozluźnienie,
  • ćwiczenia wzmacniające – istnieją dwa typy ćwiczeń wzmacniających:
  • ćwiczenia izometryczne – nazywane również statycznym treningiem siłowym, polegają na napinaniu mięśni bez rozciągania, czyli bez wykonywania ruchów w stawach,
  • ćwiczenia izotoniczne – polegają na rozciąganiu i rozluźnianiu mięśni w czasie wykonywania ruchów, np. pompki, przysiady itp.,
  • ćwiczenia poprawiające ogólną kondycje organizmu – do tej grupy zaliczamy aerobik, chodzenie, pływanie oraz ćwiczenia wykonywane w wodzie. Przed rozpoczęciem takiego treningu potrzebne jest wykonanie na samym początku testów wytrzymałościowych, by określić intensywność ćwiczeń.
W zależności od specyfiki dolegliwości możliwe są różne formy aktywności. I tak pływanie jest bardzo dobrym ćwiczeniem dla osób mających problemy z bólami kolan, kostek i stóp. Z kolei jazda na rowerze korzystnie wpływa na wyższe partie nóg.

Istnieje wiele sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów. W przypadku osób cierpiących na reumatyzm zalecana jest ostrożność. Należy pamiętać, że drakońska dieta nie jest w takiej sytuacji wskazana, a ćwiczenia muszą być odpowiednio dobrane, by nie przeciążały stawów.


Źródła:

http://www.emedicinehealth.com/obesity/article_em.htm

http://www.mayoclinic.com/health/obesity/DS00314

http://www.emedicinehealth.com/rheumatoid_arthritis-health/article_em.htm
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także