Jesteś tutaj:

Selen – pierwiastek młodości

Prawidłowy poziom selenu obniża ryzyko wystąpienia wielu chorób, a tym samym pomaga zachować młodość na dłużej.

Selen – pierwiastek młodości

Zdjęcie: Heinz

Selen to jeden z pierwiastków życia, jego obecność jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Niegdyś uważany był jedynie za związek toksyczny wywołujący raka, obecnie jego znaczenie rośnie. Prawidłowy poziom selenu obniża ryzyko wystąpienia wielu chorób, a tym samym pomaga zachować młodość na dłużej.

W organizmie ludzkim selen wbudowywany jest w białka tworząc tzw. selenoproteiny lub łączy się z aminokwasami - najczęściej cysteiną i metioniną. Najbardziej poznaną selenoproteiną jest enzym o nazwie peroksydaza glutationowa. Spełnia ona ważną rolę w unieszkodliwianiu wolnych rodników tlenowych. Reaktywne formy tlenu atakując zdrowe komórki przyspieszają proces starzenia się organizmu. Selen ogranicza procesy uszkodzenia lipidów w błonach komórkowych oraz zapobiega uszkodzeniu DNA i RNA. Tym samym redukuje ryzyko uszkodzeń genetycznym i hamuje przedwczesne starzenie się.

Selen, oprócz działania antyoksydacyjnego zachowuje się jak czynnik przeciwzapalny. Jak się to przekłada na stan zdrowia?

Chroniąc elementy komórkowe selen zmniejsza ryzyko wystąpienia raka, chorób serca i naczyń, a ograniczając stan zapalny może regulować przebieg astmy i reumatoidalnego zapalenia stawów.

Rola selenu w utrzymaniu młodości

Selen a układ krążenia

Niski poziom selenu w organizmie wiązany jest z chorobą Keshana, występującą głównie na terenie Chin, gdzie zawartość pierwiastka w pożywieniu jest szczególnie niska. Choroba atakuje mięsień sercowy, zmienia jego kształt, zaburza rytm i kurczliwość.

Niskie stężenie selenu predysponuje również do wystąpienia choroby wieńcowej i miażdżycy.

Selen potencjalnym czynnikiem przeciwnowotworowym

Badania dowodzą, że selen hamuje rozwój raka na drodze kilku mechanizmów. Nie bez znaczenia pozostaje również jego rola antyoksydacyjna i zapobieganie oksydacyjnym uszkodzeniom materiału genetycznego. Udowodniono, że selen chroni przed rozwojem raka prostaty, płuc, okrężnicy.

Selen a gospodarka hormonalna

Selenoproteiny regulują produkcję hormonów tarczycy, które sterują metabolizmem w organizmie. Niedobór pierwiastka zwiększa ryzyko wystąpienia niedoczynności tarczycy.

Selen jest konieczny również do prawidłowej syntezy testosteronu.

Stymulując powstawanie, dojrzewanie i ruchliwość plemników podnosi płodność u mężczyzn.

Selen podnosi odporność organizmu

Selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Mobilizuje organizm do zwalczania infekcji. Badania dowodzą, że prawidłowy poziom selenu hamuje również rozwój wirusa HIV.

Komu grozi niedobór selenu?

  • osobom o ubogiej i niezróżnicowanej diecie
  • cierpiącym na choroby przewodu pokarmowego, gdy wchłanianie składników odżywczych jest utrudnione
  • palącym papierosy

Objawy niedoboru selenu to:

  • blada skóra
  • łamiące się paznokcie
  • bóle mięśniowe i stawowe
  • częste przeziębienia i infekcje
  • zaburzenia czynności serca

Skąd czerpać selen i w jakich ilościach?

Najlepiej przyswajalna forma selenu to połączenia organiczne np. selenometioniny występujące w produktach naturalnych. Najbogatsze źródło selenu to nasiona zbóż, soi, słonecznika, orzechy kokosowe, drożdże, z warzyw: szparagi, kalarepa, czosnek. Bogate w pierwiastek są również ryby, owoce morza, wieprzowina.

Sole nieorganiczne selenu z suplementów diety wchłaniają się gorzej.

Zalecana dobowa dawka selenu dla osób dorosłych to 55 ?g.

Dostępne na rynku preparaty oferują selen w formie suplementu jednoskładnikowego (np. Olimp Chela-Selen, Selen Walmark), w połączeniu z innymi antyoksydantami jak witamina E, C, beta-katoren (np. SELEN + E, Bio-Selen+Cynk) lub jako preparaty złożone.

Stosując preparaty z selenem należy pamiętać, że nadmiar pierwiastka może być bardziej szkodliwy, niż jego brak.

Objawy przedawkowania to:

  • zaburzenia żołądkowo-jelitowe
  • przykry zapach z ust
  • wypadanie włosów
  • białe plamki na paznokciach
  • łatwe męczenie się
  • drażliwość
mgr farm. Dorota Gruszka
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także