Jesteś tutaj:

Siedzący tryb życia podwaja ryzyko wystąpienia skrzepów we krwi u kobiet

Kobiety które spędzają długie godziny siedząc każdego dnia są w grupie dwukrotnie, a nawet trzykrotnie większego ryzyka wystąpienia śmiertelnego zakrzepu krwi w płucach - dowodzą najnowsze badania.

Siedzący tryb życia podwaja ryzyko wystąpienia skrzepów we krwi u kobiet
Naukowcy odnaleźli niepokojący związek między zaczopowaniem tętnic płucnych a brakiem aktywności fizycznej.

Kobiety, które spędzają długie godziny siedząc każdego dnia są w grupie dwukrotnie, a nawet trzykrotnie większego ryzyka wystąpienia śmiertelnego zakrzepu krwi w płucach.

Naukowcy dowodzą, ze przy nieaktywnym trybie życia w żyłach przebiegających w nogach formują się zakrzepy, które wraz z obiegiem krwi wędrują ku płucom. Objawami niedrożności płucnej są nagłe napady duszności, ostre bóle w klatce piersiowej, kaszel, a także nagłe napady gorąca, pocenie się i słaby puls.

Najnowsze badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych objęły 69 950 pielęgniarek, które były obserwowane przez 18 lat – co 2 lata uzupełniano dane na temat ich stylu życia. Okazało się, że kobiety, które spędzały większość swojego czasu siedząc (więcej niż 41 godzin tygodniowo oprócz pracy), były podatne dwukrotnie bardziej na zachorowanie na niedrożność płucną niż te, które spędzały mniej czasu siedząc (mniej niż 10 godzin tygodniowo poza pracą).

Powiązanie między aktywnością fizyczną a zachorowalnością na niedrożność płucną okazało się oczywiste po zsumowaniu takich czynników jak wiek, uzależnienie od nikotyny, waga pacjentki.

Siedzący tryb życia dodatkowo zwiększa ciśnienie krwi, a zatem ryzyko wystąpienia chorób kardiologicznych i niedrożności żylnej. Jeśli dodatkowo pacjent ma tendencję do nieprawidłowego odżywiania, ryzyko wystąpienia zawału serca zwiększa się parokrotnie - alarmują lekarze.

Co mogę zrobić?

Jeśli twoja praca wymaga siedzącego trybu po wiele godzin dziennie, unikaj długiego czasu spędzonego w jednej pozycji, w szczególności z założonymi na siebie nogami. W miarę możliwości często wstawaj i spaceruj, rób przysiady (wystarczą trzy-pięć na 2 godziny), chodź po schodach. Gdy robisz przerwę na kawę czy rozmowę telefoniczną, spędź ją na stojąco, napinając mięśnie łydek. Pamiętaj także o tym, by unikać niewygodnych butów – jeśli jesteś fanką szpilek, ściągaj je co pewien czas i rozmasowuj stopy.
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także