Jesteś tutaj:

Niepłodność - jak zwiększyć szansę zapłodnienia?

Gdy macie trudności z zajściem w ciążę, zanim udacie się do lekarza po fachową pomoc, możecie zastosować proste środki, które zwiększają szansę na zajście w ciążę.

Niepłodność - jak zwiększyć szansę zapłodnienia?

Zdjęcie: Michael Coghlan

Gdy macie trudności z zajściem w ciążę, zanim udacie się do lekarza po fachową pomoc, możecie zastosować proste środki, które zwiększają szansę na zajście w ciążę. Oczywiście metody te można wykorzystywać także w trakcie terapii niepłodności.

Opieka prekoncepcyjna

Zanim zaczniecie starać się o dziecko, kobieta powinna:

• przyjmować kwas foliowy (0.4 mg dziennie). Jego stosowanie zmniejsza ryzyko powstania rozszczepu kręgosłupa i innych wad ośrodkowego układu nerwowego u płodu.

• mieć sprawdzoną odporność na zakażenie różyczką. Jeśli badanie wykażą, że nie jesteś odporna (nie przechodziłaś różyczki w dzieciństwie, ani nie byłaś na nią szczepiona), przed zajściem w ciążę powinnaś się przeciw niej zaszczepić. Pamiętaj, że przez trzy miesiące po zaszczepieniu nie powinnaś zachodzić w ciążę, gdyż może się to wiązać z uszkodzeniem płodu.

• wykonać badanie cytologiczne z szyjki macicy. Ewentualne schorzenia należy wyleczyć przed ciążą, ponieważ w jej trakcie może to być trudne.

rzucić palenie (jeśli pali)

• dbać o prawidłowe stężenie glukozy we krwi, jeśli choruje na cukrzycę

Kiedy jest najlepszy czas na współżycie?

Najlepszym czasem na współżycie jest owulacja

Dzień jej wystąpienia można próbować określić, stosując jedną lub kilka z poniższych metod:

kalendarzyk menstruacyjny – należy w nim zapisywać datę rozpoczęcia miesiączki. Po upływie kilku miesięcy będziesz mogła określić długość trwania cyklu. Owulacja następuje około 14. dnia przed rozpoczęciem miesiączki.

pomiar podstawowej temperatury ciała – pomiary temperatury należy wykonywać codziennie o tej samej porze po przebudzeniu. Należy ich dokonywać zawsze w ten sam sposób (wkładając termometr do ust, pochwy lub odbytnicy – stosuj tylko jedną, wybraną metodę!). Gdy temperatura wzrośnie o około 0.2°C w stosunku do dnia poprzedniego i pozostaje podwyższona przez trzy kolejne dni, możesz założyć, że doszło do owulacji.

badanie konsystencji śluzu szyjkowego – na początku cyklu miesiączkowego śluz jest skąpy, a następnie następuje stopniowe zwiększanie jego ilości. W czasie owulacji zmienia on swoje właściwości – staje się przezroczysty i ciągliwy (można go rozciągnąć między dwoma palcami, nie przerywając jego ciągłości). Po owulacji znów przestaje być przezroczysty, staje się mniej ciągliwy i gęstszy.

Mitterschmerz (niem. „ból w połowie”) – niektóre kobiety potrafią dokładnie określić moment owulacji, gdyż odczuwają w tym czasie ból.

Częstość stosunków płciowych

Stosunki płciowe należy odbywać w czasie, gdy płodność kobiety jest najwyższa, a stężenie plemników w nasieniu mężczyzny największe. Gdy już wyznaczyłaś najbardziej płodne dni w cyklu, postaraj się współżyć co drugi dzień, np. w 12., 14., 16. i 18. lub w 11., 13., 15. i 17. dniu cyklu.

Zbyt częste lub zbyt rzadkie współżycie wpływa na liczbę plemników w nasieniu

Czynniki zwiększające szansę zapłodnienia

masa ciała – idealna masa ciała zależy od wzrostu. Aby obliczyć wskaźnik masy ciała (BMI – ang. body mass index), należy podzielić wagę wyrażoną w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu. Optymalna wartość to 20 – 25 kg/m2. Gdy wartości BMI są zbyt małe lub zbyt wysokie, może się to niekorzystnie odbić na płodności.

dieta – nawet gdy Twój BMI jest prawidłowy, nie należy rezygnować ze zdrowej diety. Powinna ona być bogata w warzywa i owoce, a uboga w tłuszcze, zwłaszcza nasycone. Należy uważać na produkty, na których etykiecie podana jest informacja o niskiej zawartości tłuszczu – mogą one być bogate w cukry, a tym samym wysokokaloryczne. Mniej więcej jedną trzecią naszej diety powinny stanowić produkty takie jak: płatki zbożowe, produkty pełnoziarniste oraz ziemniaki, gdyż uwalniają one energię w sposób powolny.

ćwiczenia fizyczne – mimo prawidłowej wagi nie należy zaniedbywać regularnej aktywności fizycznej. Nie powinna być ona zbyt intensywna (umiarkowana aktywność stanowi równowartość wysiłku włożonego w żwawy spacer – powinnaś poczuć się rozgrzana, lecz nie powinno brakować Ci tchu). Staraj się ćwiczyć przynajmniej przez 30 minut dziennie przez większość dni w tygodniu.

kofeina – występuje w takich napojach jak kawa, herbata, gorąca czekolada, cola, a także w czekoladzie. Zaleca się, aby kobieta w ciąży przyjmowała nie więcej niż 300 mg kofeiny dziennie, co odpowiada sześciu filiżankom herbaty lub trzem filiżankom kawy. Nie ma jednak żadnych dowodów, że kofeina może wpływać na płodność.

palenie tytoniu – istnieje wiele badań, które wykazały, że palenie tytoniu (nawet bierne!) wpływa negatywnie na płodność u kobiet. Palenie w ciąży może natomiast wpływać na rozwijający się płód, będąc przyczyną mniejszej masy urodzeniowej i problemów zdrowotnych.

alkohol – badania oceniające wpływ alkoholu na płodność są niejednoznaczne, wiadomo natomiast, że jego spożywanie w czasie ciąży może uszkadzać rozwijający się płód.

stres – zarówno stres fizyczny, jak i emocjonalny może powodować zahamowanie cyklu miesiączkowego, z całkowitym wstrzymaniem owulacji włącznie.

Zalecenia dla mężczyzn

Aby zwiększyć ilość plemników w nasieniu, mężczyźni powinni unikać noszenia obcisłej bielizny, nie powinni brać bardzo gorących kąpieli, gdyż może to powodować zwiększenie temperatury jąder, co wpłynie na zmniejszenie liczby plemników. Również regularna i długotrwała jazda na rowerze może mieć negatywny wpływ na wytwarzanie plemników.

lek. med. Kamil Kowalczyk

Piśmiennictwo:

G. Bręborowicz. Położnictwo i ginekologia. PZWL, Warszawa 2008, t. 2.

P. Kaye. Płodność, niepłodność, bezpłodność. PZWL, Warszawa 2007
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także