Jesteś tutaj:

Zdrowotny sen

Jak dowodzą nowe badania, odpowiedni wypoczynek - w postaci snu, sprzyja utrwalaniu wspomnień i zwiększaniu kreatywności.

Zdrowotny sen

Zdjęcie: Sarah Nichols

Jak dowodzą nowe badania, odpowiedni wypoczynek - w postaci snu, sprzyja utrwalaniu wspomnień i zwiększaniu kreatywności.

Ludzie poświęcają na sen prawie 1/3 swojego życia. Więc, jak sugerują naukowcy, musi być w tym pewien ukryty cel. Odkryto, że spanie pomaga w utrwalaniu wspomnień, "umocowaniu" ich w mózgu, aby potem można było je odzyskać. Obecnie zaobserwowano także, że sen pomaga w reorganizacji wspomnień, wybierając emocje z nimi związane i przekształcać je w taki sposób, aby stworzyć nowe, kreatywne pomysły.

Jessica D. Payne z Uniwersytetu Notre Dame, współpracując z Elizabeth A. Kensinger z Bostońskiej uczelni, obserwowała co dzieje się ze wspomnieniami podczas snu. Wspólnie doszły do wniosku, że osoby poddane eksperymentowi skupiają swoją uwagę szczególnie w momencie najbardziej emocjonującym dla danego wspomnienia.

W trakcie eksperymentu mierzono aktywność struktur mózgowych odpowiedzialnych za odczuwanie emocji i wzmacnianie wspomnień. Naukowcy zgodnie stwierdzili, że obydwa regiony mózgu były równocześnie aktywne.

Niekiedy sugeruje się, że w trakcie snu nasz mózg odpoczywa, ponieważ nie musi pracować. Prawdą jest to, że sen pomaga zregenerować cały organizm, w tym także mózg, ale on wcale nie jest zupełnie bezczynny w trakcie snu. Wówczas zadaniem mózgu jest segregowanie wspomnień, niektóre zostają utrwalane, inne pomijane. Dlatego, o niektórych obrazach, które nam się przyśniły w tak szybki sposób zapominamy, a inne, czasem nie chętnie, towarzyszą nam w myślach przez kilka kolejnych dni.

Takie działanie mózgu pozwala na odświeżenie jego zasobów, tworząc "miejsce" dla nowych idei - dla zwiększenia kreatywności.

Zapewnienie czasu na sen, każdego dnia, w wysokości 8 godzin, może w znaczący sposób wpłynąć na nasze zdolności poznawcze. Wypoczynek podobnie jak zdrowy tryb życia (zachowanie odpowiedniej diety i aktywności fizycznej) czyli nasze organizmy młodszymi, bardziej witalnymi i pozytywnie wpływa na nasze nastroje.

Kinga Dziwisz

Na podstawie: http://www.sciencedaily.com/releases/2010/11/101113165441.htm
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także