Jesteś tutaj:

10 powodów dla których mogę być zmęczony

Czy w ciągu dnia często odczuwasz zmęczenie i senność? Czy znasz przyczynę swoich problemów? Poznaj możliwe przyczyny swojego zmęczenia i sposoby jak je pokonać.

10 powodów dla których mogę być zmęczony

1.Zbyt mała ilość snu

Być może to stwierdzenie wyda się kolokwialne, jednak przyczyną Twojego zmęczenia może być zbyt mała ilość snu. Brak snu wpływa zarówno na Twój poziom koncentracji, jak i zdrowie. Osoba dorosła powinna przesypiać 7-8 godzin dziennie.

Co robić?

Uczyń ze zdrowego snu jedno z Twoich priorytetowych zadań. Staraj się usuwać z pokoju, w którym śpisz przeszkadzające przedmioty jak np. telefon komórkowy. Jeżeli masz problem z zasypianiem - możesz spróbować łagodnych środków dostępnych bez recepty lub poradzić się lekarza.
Przeczytaj - co zrobić gdy sen nie nadchodzi

2.Zbyt mała ilość energii

Nieodpowiednie odżywianie może powodować zmęczenie. Przez nieodpowiednie odżywianie rozumiemy dostarczanie niedostatecznej ilości kalorii lub spożywanie niezdrowych dla Ciebie pokarmów.

Co robić?

Zbilansowana odpowiednia dieta będzie rozwiązaniem Twojego problemu. Zawsze jedz śniadanie. Staraj się, by Twoje posiłki dostarczały złożonych węglowodanów oraz białka. Pamiętaj, ze to właśnie odpowiednia dieta utrzymuje odpowiedni poziom cukru w Twojej krwi i zabezpiecza Cię przez nagłym spadkiem energii, kiedy poziom cukru w krwi gwałtownie zmaleje.

3.Anemia

Anemia dotyka znaczenie częściej kobiet. Utrata krwi wraz z miesiączką, naraża kobiety na znaczny spadek poziomu żelaza , a tym samym rozwój anemii. Ten pierwiastek jest niezbędny dla prawidłowego roznoszenia tlenu przez krwinki czerwone po organizmie.

Co robić?

Jeżeli anemia jest spowodowana niedoborem żelaza, konieczna jest jego suplementacja odpowiednimi preparatami. Sprawdź które preparaty uzupełniają niedobory żelaza.

4.Przedawkowanie kofeiny

Najczęściej kofeina pomaga nam w walce ze zmęczeniem. Jednak w zbyt dużej ilości, może powodować znaczne przyspieszenie akcji serca, drżenie mięśni i drażliwość. Przeprowadzone badania wskazują, że za duża ilość kofeiny u niektórych osób może powodować zmęczenie.

Co robić?

Jeżeli dotychczas przyjmowałeś za duże dawki kofeiny postaraj się ją stopniowo ograniczać. Zmniejszaj ilość pitej kawy, mocnej herbaty, suplementów z kofeiną. Ważne by robić to stopniowo, ponieważ nagłe odstawienie kofeiny może skutkować objawami odstawienia - "głodu" kofeinowego.

5.Cukrzyca

U osób z nieleczoną cukrzycą, cukier utrzymuje się na wysokim poziomie we krwi zamiast docierać do komórek organizmu, które przekształcałyby go w energię. W efekcie ciało funkcjonuje na rezerwach, bez wykorzystania cukru dostarczanego z pożywieniem. Jeżeli odczuwasz częste zmęczenie z niewyjaśnionych przyczyn, a dodatkowo duże pragnienie oraz często oddajesz mocz - koniecznie skontaktuj się z lekarzem w celu przebadania pod kątem cukrzycy.

Co robić?

Zgłoś się do lekarza. Pamiętaj - cukrzycę należy leczyć.

6.Odwodnienie

Zmęczenie może być spowodowane odwodnieniem. Nawet jeżeli nie uprawiasz intensywnych ćwiczeń, pracujesz przed komputerem - Twoje ciało potrzebuje wody. Jeżeli odczuwasz pragnienie - prawdopodobnie już jesteś odwodniony.

Co robić?

Pamiętaj o piciu w ciągu dnia, przynajmniej 2 litrów wody dziennie. Jeżeli planujesz wysiłek fizyczny - powinna być to jeszcze większa ilość.

7.Problemy z sercem

Jeżeli Twoje zmęczenie pojawia się w czasie wykonywania codziennych czynności, z którymi dawniej nie miałeś problemu - może to oznaczać, że z Twoim sercem nie jest najlepiej.

Co robić?

Powiedz o swoim problemie lekarzowi. Zmiana stylu życia i odpowiednie leczenie powinno pomóc rozwiązać ten problem.

8.Alergia pokarmowa

Są głosy wśród lekarz, że niektóre pokarmy mogą wywoływać naszą senność i zmęczenie. Są to objawy naszej nietolerancji pokarmowej.

Co robić?

Staraj się zaobserwować, czy po niektórych pokarmach nie jesteś bardziej zmęczony. Jeśli tak - systematycznie eliminuj je ze swojej diety i zobacz czy przynosi to poprawę Twojego samopoczucia. Ponadto możesz wykonać test na alergie pokarmowe - Food detective.

9.Niedoczynność tarczycy

Tarczyca to niewielki gruczoł znajdujący się u podstawy szyi. Wydzielane przez nią hormony są niezwykle ważne dla naszego metabolizmu i pozyskania energii. W przypadku nieprawidłowej pracy tarczycy, jaką jest jej niedoczynność - nasz metabolizm może być znacznie spowolniony, a my możemy odczuwać zmęczenie i przybierać na wadze.

Co robić?

Udaj się do lekarza i zbadaj swój poziom hormonów tarczycy. Jeżeli Twoim problemem okaże się niedoczynność tarczycy - lekarz zaordynuje odpowiednie leczenie (w tym przypadku przyjmowanie leków uzupełniających poziom hormonów tarczycy).

10.Depresja

Depresja może mieć wiele objawów. Jednym z nich jest zmęczenie. Mogą towarzyszyć mu bóle głowy, utrata na wadze. Jeżeli czujesz się zmęczony, Twój nastrój jest obniżony, "masz doła" - Twoim problemem może być depresja.

Co robić?

Możesz spróbować ziołowych środków przeciwdepresyjnych - takich jak Deprim czy Happy tonic. Możesz również udać się do lekarza. Depresja nie jest powodem do wstydu i możliwe jest jej skuteczne leczenie.
Jeżeli Twoje zmęczenie nie jest spowodowane żadnym problemem medycznym - ćwicz. Jak wskazuję badania, ćwiczenia fizyczne u zdrowych dorosłych osób, przynosiły znaczną poprawę ich samopoczucia i redukcję zmęczenia. Ćwiczenia wcale nie muszą być intensywne. Wystarczy zaledwie 30 minutowy spacer, jazda na rowerze, czy na rowerku stacjonarnym wykonywana regularnie minimum 3 razy w tygodniu, aby znacząco zmniejszyć swoje codzienne zmęczenie. Warto spróbować!
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także