Jesteś tutaj:

Nie za słodko?

Zwiększone spożycie cukru prowadzi do przybierania na wadze. Co zrobić, żeby nie przytyć?

Nie za słodko?

Zdjęcie: kaylovesvintage

Zwiększone spożycie cukru prowadzi do przybierania na wadze. Co zrobić, żeby nie przytyć?

Notowany wzrost osób z nadwagą oraz otyłością jest związany nadmiernym spożyciem cukrów. Dodatki cukrowe, które spożywamy to nie tylko sam cukier, ale substancje słodkie dodawane w trakcie produkcji wielu pokarmów (na przykład syropy cukrowe).

Na podstawie uzyskanych informacji, określono tendencje dotyczące wskaźnika masy ciała i spożycia żywności i napojów z dodatkiem cukru. Następnie analizowano dane pod kątem wieku oraz płci pacjentów.

Jakie zależności zauważono?

• Ilość dodatków cukrowych wzrastała wraz ze wzrostem BMI w przypadku obu płci

• W latach 2007-2009, mężczyźni spożywali ok. 15,3 procent ich dziennego zapotrzebowania na kalorie w formie dodatków cukrowych, co stanowiło o istotnym wzroście (o 37,8%) spożycia cukrów w porównaniu z latami 1980 - 1982

• Wśród kobiet, spożycie cukrów zmieniło się z 9,9 procent dziennego zapotrzebowania w 1980 - 1982 do 13,4 procent w latach 2007-2009

• We wszystkich badanych latach, kobiety przyjmowały mniej dodatku cukrów od mężczyzn

• Osoby młode spożywały więcej dodatków cukru niż osoby starsze

Jak można łatwo zaobserwować, spożycie cukrów wzrasta od lat. Podobnie jest z ilością osób z nadwagą i otyłością, która w zastraszającym tempie również rośnie.

The American Heart Association (Amerykańskie Stowarzyszenie dla Serca) informuje, że około połowa kalorii, jaką powinniśmy dziennie dostarczyć, pochodzi z dodatków cukrowych, zawartych w produktach spożywczych, przez nas spożywanych. A przecież kalorię mają pochodzić nie tylko z cukrów.

Dodatki cukru, napoi alkoholowych i tłuszczów stałych - w tym tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans - są zwykle spożywanymi produktami. Jeśli stanowią one codzienny i główny element naszej diety, to nie możemy się dziwić, że BMI przekracza prawidłową wartość.

Co możemy zatem zrobić, żeby ograniczyć ilość cukrów w naszej diecie?

Przede wszystkim należy czytać skład produktów żywnościowych, które zamierzamy kupić. Jeżeli ilość cukrów jest wysoka (stanowi jeden z najliczniej występujących składników), to poszukajmy innego produktu.

Zrezygnujmy z trzech łyżeczek cukru do każdej wypijanej herbaty, czy kawy. Spróbujmy stopniowo zmniejszać ilość dosypywanego cukru do napoi. W pewnym momencie stwierdzimy, że herbata może świetnie smakować, gdy do jej posłodzenia użyjemy pół łyżeczki, lub wypijemy niesłodzoną. Efekty są widoczne już po kilku dniach ograniczenia słodzenia.

Wybierajmy soki bez dodatku cukru. Są droższe, ale zdecydowanie zdrowsze.

Zamiast wysoce słodzonych napoi, spróbujmy wypijać wodę mineralną. Woda mineralna, nie tylko gasi pragnienie (w zdecydowanie szybszy sposób) ale również zmniejsza apetyt i pozwala na lepszą filtrację nerek.

Ograniczajmy ilość spożywanych słodyczy. Dla wielu osób może brzmieć to drastycznie i wręcz może się wydawać nieprawdopodobne do osiągnięcia. Ale czy nie warto chociaż spróbować? Jest wiele suplementów diety, które mogą wspomóc nas w tym postanowieniu (np. zawierające chrom, błonnik, fasolaminę).

Kinga Dziwisz

Na podstawie: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/03/110324162229.htm
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także