Jesteś tutaj:

Zdrowa dieta wydłuża życie

Badania dowodzą, że osoby starsze, które stosowały się do zaleceń zdrowej diety, żyją dłużej, w porównaniu z osobami, które żywią się niewłaściwie.

Zdrowa dieta wydłuża życie

Zdjęcie: Anastasia R

Badania dowodzą, że osoby starsze, które stosowały się do zaleceń zdrowej diety, żyją dłużej, w porównaniu z osobami, które żywią się niewłaściwie.

Wyniki badania ukazały się w Journal of the American Dietetic Association, donosząc, że osoby stosujące niskotłuszczową dietę, bogatą w warzywa i owoce przeżywają nawet 10 lat dłużej.

W badaniu uczestniczyło 2 500 ochotników, w wieku 70 - 79 lat, przydzielając każdego do jednej z sześciu utworzonych grup. Stwierdzono, że grupy osób, których dieta obfitowała w lody, pełnotłuste mleko i sery, miały znacząco wyższe ryzyko szybszej śmierci. Stwierdzono, że poprawa diety przyniosłaby 12% wzrost przeżywalności.

Zauważono również, że zdrowej diecie bardzo często towarzyszył zdrowy tryb życia, czyli nie palenie papierosów, a także regularna aktywność fizyczna. Być może osoby decydujące się na zdrowy tryb życia, często uwzględniają wielokierunkowość jego aspektów.

Czym są nasycone kwasy tłuszczowe?

Kwasy te posiadają odmienną budowę od pozytywnie działających kwasów nienasyconych (omega), dlatego też należy je wyraźnie odróżniać. Nasycone kwasy tłuszczowe bowiem wykazują negatywny wpływ na organizm. Niepożądane działanie polega między innymi na wzroście stężenia cholesterolu we krwi. W konsekwencji zwiększa się ryzyko rozwoju miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udarów mózgu, oraz zawałów serca. Sugeruje się także, że nasycone kwasy tłuszczowe przyspieszają rozprzestrzenianie się choroby nowotworowej.

Najbardziej widocznym działaniem niepożądanym diety bogatej w kwasy nasycone jest szybkie przybieranie na wadze, kończące się powstawaniem otyłości, którą należy klasyfikować jako chorobę.

W jakie produkty powinna obfitować dieta?

Zdrowa dieta powinna skupiać się na produktach eliminujących podaż kwasów nasyconych. To znaczy, że posiłki nie powinny zawierać dużych ilości tłuszczu. Zaleca się zatem spożywanie: produktów pełnoziarnistych, warzyw, owoców, ryb, drobiu. Należy również ograniczać dosalanie (to już ze względu na wzrost ciśnienia krwi, który zwłaszcza u osób starszych jest bardzo niebezpieczne). Najlepiej wzbogacić przygotowane posiłki aromatycznymi przyprawami.

Kinga Dziwisz

Na podstawie: http://www.bbc.co.uk/news/health-12038794



Spodobał Ci się artykuł?

Chcesz wiedzieć więcej?

Polecamy zaglądnąć do darmowego Poradnika Domzdrowia.pl "10 skutecznych sposobów na obniżenie cholesterolu"


Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także