Jesteś tutaj:

5 skutecznych sposobów na poprawienie odporności

Spośród wielu różnych sposobów poprawiania odporności, można spróbować wybrać 5 sprawdzających się najlepiej.

5 skutecznych sposobów na poprawienie odporności
Poprawianie odporności sprzyja ograniczeniu zachorowalności na różnego rodzaju choroby bakteryjne i wirusowe, które swoją szczególną aktywność wykazują w okresie jesiennym i zimowym. Spośród wielu różnych sposobów poprawiania odporności, można spróbować wybrać 5 sprawdzających się najlepiej.

1. Ćwiczenia fizyczne

Dlaczego akurat ćwiczenia fizyczne wzmagają odporność? Dzieje się tak, bowiem umiarkowany wysiłek fizyczny mobilizuje białe krwinki do walki z infekcją. Białe krwinki, to specyficzne komórki występujące w organizmie, których zadaniem jest reagowanie na wniknięcie drobnoustroju chorobotwórczego. Jeśli zostaną one pobudzone, szybciej i skuteczniej obronią organizm. Dzięki temu nie dojdzie do rozwoju infekcji, lub przynajmniej jej przebieg zostanie złagodzony. Dobroczynne skutki systematycznych treningów to nie tylko kwestia poprawy odporności. Nie wolno zapominać, że ćwiczenia fizyczne zapewniają (bez względu na wiek) lepszą kondycję, a także zdrowszy wygląd. Ponadto ograniczają ryzyko rozwoju otyłości i wszelkich chorób z nią związanych (cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, zawał serca), a także bardzo silnie hamują powstawanie osteoporozy (dzięki pobudzaniu wytwarzania komórek kościotwórczych).

Określenie umiaru ćwiczeń fizycznych nie jest zbyteczne.

Jeśli ćwiczenia będą zbyt forsowne, wpływ na odporność będzie odwrotny od zamierzonego.

Przykładowo można wybierać codzienny pół godzinny spacer, kilkanaście minut jazdy na rowerze czy gimnastykę łatwą do wykonania w warunkach domowych - wszystko w zależności od upodobań i możliwości sprawnościowych.

2. Zmiana diety w kierunku wyższej zawartości czosnku i cebuli

Oba produkty spożywcze bardzo korzystnie wpływają na poprawę odporności. Czosnek, nazywany naturalnym antybiotykiem, wykazuje zdolności przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Działanie to wynika z zawartości związków siarki, które aktywują białe krwinki, zwalczające infekcje. Cebula, również posiada w swoim składzie związki siarki, a dodatkowo poza działaniem bakteriobójczym, charakteryzuje się właściwościami przeciwzapalnymi i odkażającymi.

Nie każdy przepada za zapachem czosnku, dlatego warto skorzystać z preparatów bezzapachowych, np. Czosnek perełki, Czosnek forte bezzapachowy.

3. Uzupełnianie niedoboru witaminy C

Witamina C posiada wiele korzystnych właściwości. Wymieniając jedynie te, które mają związek z odpornością, należy wspomnieć o działaniu przeciwwirusowym oraz pobudzającym układ immunologiczny (odpornościowy). Stosując systematycznie witaminę C (zalecane dzienne spożycie dla dzieci wynosi 25-35 mg, dla dorosłych 40-60mg), czas przeziębienia może ulec skróceniu.

Preparatem wspomagającym odporność oraz uzupełniającym niedobór witaminy C jest Acerola Plus.

Jeśli dodatkowo wprowadzony zostanie codzienny, umiarkowany wysiłek fizyczny, wówczas okres infekcji będzie jeszcze krótszy.

4. Przyjmowanie oleju rybnego

Tran

Niestety wśród większości osób kojarzony jest z nieprzyjemnym smakiem. Na szczęście stosowanie tranu w postaci kapsułek ogranicza w stu procentach odczuwanie jego smaku (oczywiście, tylko wówczas kiedy się ich nie rozgryzie i popije szklanką wody).

Czym jest tran i dlaczego sugeruje się jego korzystny wpływ na odporność organizmu?

Tran to olej z wątroby dorsza, zawierający duże ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) oraz witaminy. Szczególnie ważne spośród NNKT są kwasy omega-3 oraz omega-6. Wykazują one zdolność pobudzania układu odpornościowego i nasilania odpowiedzi immunologicznej. Ponadto charakteryzują się zdolnością do obniżania poziomu cholesterolu i trójglicerydów, ograniczają występowanie chorób serca i naczyń krwionośnych, a także wykazują zdolność redukcji tkanki tłuszczowej w okolicach talii. Witaminy zawarte w tranie to głównie witamina A i D oraz w mniejszej ilości witamina E. Witaminy te wykazują działanie ochronne na wzrok, uzębienie i kościec. Część z nich należy do tzw. antyoksydantów, czyli "zmiataczy wolnych rodników tlenowych", które niszczą błony lipidowe występujące w organizmie.

Olej z wątroby rekina

Przykładowy preparat to Ecomer, posiadający w swoim składzie alkiloglicerole, charakteryzujące się dużą skutecznością w podnoszeniu odporności na infekcje.

Preparat Iskial dodatkowo zawiera skwalen. Połączenie to zapewnia wysoką ochronę przed szkodliwym działaniem czynników chorobotwórczych.

5. Stosowanie preparatów z jeżówką

Wyciągi z jeżówki charakteryzują się działaniem ochronnym przed rozwojem infekcji. Powodują wzmożone potliwości, obniżając tym samym gorączkę. Ponadto pobudzają tkankę limfatyczną (chłonną) w obrębie jamy ustnej do rozpoczęcia reakcji obronnej. Dodatkowo wykazano, że efekt polepszenia odporności wynika z pobudzania fagocytozy, migracji leukocytów i aktywności oddechowej. Jeżówka jest polecana jako forma prewencji przeciw przeziębieniom dla osób, które odczuwają początkowe symptomy przeziębienia, jak również dla tych, którzy często cierpią na nawracające stany infekcyjne.

Przykładowe preparaty z jeżówką: Immunofort, Succus echinaceae, Echinacaps.

Kinga Dziwisz

Konsultacja: mgr farm. Aleksandra Uruszczak
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także