Jesteś tutaj:

Białkowy sposób na głód

Nie wiesz co zjeść na śniadanie? Wybierz produkty wysokobiałkowe. Śniadanie bogate w białko pozwoli Ci pozbyć się uczucia głodu odczuwanego w ciągu całego dnia.

Białkowy sposób na głód

Zdjęcie: Nick Harris

Nie wiesz co zjeść na śniadanie? Wybierz produkty wysokobiałkowe.

Śniadanie bogate w białko pozwoli Ci pozbyć się uczucia głodu odczuwanego w ciągu całego dnia. Badacze z University of Missouri wykorzystując funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI) odkryli, że takie potrawy powstrzymują wysyłane przez mózg sygnały, odpowiedzialne za kontrolę naszego apetytu.

"Każdy wie, że jedzenie śniadania jest ważne, ale wiele osób wydaje się tym nie przejmować. Nasze badanie dostarcza dowodów na to, że śniadanie jest użytecznym sposobem kontrolowania apetytu i regulowania ilości spożywanych pokarmów" – tłumaczy profesor Heather Leidy.


W przeprowadzonych badaniach Amerykanie poddali ocenie fizjologiczny głód i uczucie sytości, dokonując pomiaru wrażeń związanych z apetytem, stanu markerów hormonalnych oraz czynniki popychające do jedzenia związane z nagrodą.

W eksperymencie uczestniczyli nastolatkowie nie jedzący śniadań. Specjalnie wybrano taką grupę młodzieży, ponieważ niejedzenie śniadań występuje w powiązaniu z tuczącymi przekąskami zjadanymi między posiłkami, napadami obżarstwa, zwłaszcza w porze nocnej, wzrostem wagi i w konsekwencji otyłością. Poza tym ponad połowa nastolatków regularnie rezygnuje z najważniejszego posiłku dnia, jakim jest śniadanie.

Do doświadczenia wytypowano 3 grupy. Przez 3 tygodnie pierwsza grupa miała nie zmieniać trybu życia i nadal nie jadać śniadań, drugiej grupie podawano w tym czasie posiłki o zawartości 500 kcal (płatki z mlekiem o normalnej zawartości białka), a trzecia grupa otrzymywała śniadanie o podobnej ilości kilokalorii, jednak bogatsze w białko - gofry beglijskie z jogurtem, polane syropem. Przed posiłkami prof. Leidy z zespołem wykonywali funkcjonalny rezonans magnetyczny. Na zakończenie każdego tygodnia badań, uczestnicy eksperymentu wypełniali ankiety dotyczące apetytu i uczucia sytości.

Konfrontując wyniki uzyskane przez grupę nie jedzącą śniadań ze spożywającymi śniadania regularnie (grupą drugą i trzecią) okazało się, że obie te grupy czuły się najedzone i nie doświadczały uczucia głodu przez cały poranek. Skany z fMRI wykazały zmniejszoną aktywację obszarów mózgu odpowiedzialnych za motywację do jedzenia i odczuwanie nagrody. Ponadto w grupie, której podawano śniadania wysokoproteinowe zmiany te były wyraźniej zaznaczone.

Katarzyna Górka

Źródło: http://kopalniawiedzy.pl/sniadanie-bialka-proteiny-glod-sytosc-apetyt-posilek-Heather-Leidy-13105.html
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także