Jesteś tutaj:

Czy wiesz jak korzystny wpływ na zdrowie mają kwasy Omega-3?

Poprawa wyglądu skóry, zmniejszenie ryzyka zawału serca, prewencja miażdżycy, poprawa odporności, opóźnienie procesu starzenia to tylko część z dobroczynnego działania nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3.

Czy wiesz jak korzystny wpływ na zdrowie mają kwasy Omega-3?

Zdjęcie: Bdevel

Omega-3 dla zdrowia

Kwasy omega-3 należą do grupy tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Jako składnik żywieniowy omega-3 jest niezbędny dla naszego zdrowia i prawidłowego rozwoju organizmu. Do rodziny kwasów omega-3 należą: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Ponieważ nasz organizm nie jest w stanie sam wytwarzać kwasów omega-3 musimy je dostarczać do organizmu: jedząc odpowiednie produkty spożywcze, albo przyjmując odpowiednie suplementy.

Jak Omega-3 wpływa na nasze zdrowie?

Rola kwasów omega-3 dla naszego zdrowia jest ogromna. Są to składniki niezbędne dla szeregu przemian biochemicznych zachodzących w organizmie.
  • Obecność kwasów omega-3 w diecie jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego, co jest szczególnie ważne dla niemowląt, dzieci i młodzieży. Wśród dzieci, które otrzymywały odpowiednią podaż kwasów omega-3 zaobserwowano lepszy rozwój psychoruchowy, zdecydowanie lepsze wyniki w nauce, jak również lepszą ostrość widzenia. Ponadto Omega-3 ma wpływ na zmniejszenie zmian atopowych skóry u dzieci oraz reakcji alergicznych.
  • Omega-3 są ważne dla naszej odporności. Ich obecność w diecie stymuluje naszą odporność.
  • Omega-3 obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Są w związku z tym ważne w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego takich jak miażdżyca.
  • Omega-3 są ważne dla oka. Ich niedobór może być przyczyną rozwoju tzw. zespołu suchego oka, uciążliwej dolegliwości oka nie zwilżanego odpowiednią ilością filmu łzowego. Omega-3 odpowiadają również za prawidłowy rozwój siatkówki oka oraz funkcjonowanie plamki żółtej. Poprawiają ostrość widzenia.
  • Omega-3 wpływają korzystnie na skórę, włosy i paznokcie. Działają ochronnie przeciw promieniowaniu UV.
  • Są również ważne w przypadku osób odchudzających się. U osób systematycznie spożywających zalecaną dawkę kwasów omega-3 stwierdza się ubytek masy tłuszczowej ciała i zmniejszenie wskaźnika BMI.
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 są ważne również dla naszego zdrowia psychicznego. Podkreślana jest rola kwasów omega-3 dla dobrego samopoczucia. Prawdopodobnie suplementacja kwasów omega-3 poprawia skuteczność leczenia chorób: depresji i schizofrenii.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na omega-3?

Polacy wciąż spożywają za mało Omega-3. Polskie Towarzystwo Pediatryczne wraz z Polskim Towarzystwem Badań nad Miażdżycą ustaliło wspólne zalecenia dotyczące przeciwdziałaniu niedoborom kwasów omega-3 w diecie. Eksperci stwierdzają, że konieczne jest zwiększenie spożycia ryb i przetworów rybnych. Obecnie w Polsce je się ich zbyt mało (mężczyźni spożywają średnio 19 g, a kobiety 14,5 g ryb dziennie). Aby zapewnić sobie prawidłowe zapotrzebowanie na Omega-3 zaleca się spożywanie minimum 35g ryb dziennie (250g tygodniowo).

Które pokarmy dostarczają kwasów Omega-3?

  • tłuste ryby morskie, tj. śledź, makrela, łosoś, dorsz, flądra, halibut oraz inne zwierzęta morskie żywiące się planktonem lub rybami,
  • algi i skorupiaki morskie,
  • tofu,
  • olej sojowy,
  • olej rzepakowy,
  • ziarna soi,
  • orzechy,
  • olej rzepakowy.

Nie każdy lubi jeść ryby, stad skutecznym sposobem na uzupełnienie poziomu Omega-3 w diecie jest suplementacja odpowiednimi preparatami dostępnymi w aptekach.

Kto powinien uzupełniać dietę w kwasy Omega-3?

Suplementacja preparatami zawierającymi Omega-3 jest szczególnie wskazana dla osób:
  • nie spożywających ryb i ich przetworów,
  • odżywiających się nieregularnie,
  • nadużywających kawy,
  • przebywających w pomieszczeniach klimatyzowanych,
  • cierpiących z powodu wyczerpania i stresu,
  • mających problem ze spaniem,
  • cierpiących na zespół suchego oka,
  • mających problem z obniżona odpornością.
  • dla wszystkich tych, którzy chcą poprawić swoją kondycję zdrowotna i samopoczucie.

Które preparaty z kwasami Omega-3 warto stosować?

  • Preparaty zawierające tran (olej z rybich wątrób - dorsza lub rekina) lub preparaty z olejem rybim tkankowym. Trany, poza kwasami omega-3 zawierają także wysoki poziom alkilogliceroli, witamin A i D.
Zobacz ofertę tranów
Przeczytaj więcej o tranie
Czytaj
Dla zapewnienia stałej podaży omega-3 ryby oraz suplementy powinny być spożywane systematycznie. Zaleca się podzielenie dziennej dawki na mniejsze porcje i przyjmowanie ich 2-3 razy dziennie, np. rano, w południe i wieczór. Ponieważ spożycie pokarmów nie wpływa na wchłanianie kwasów omega-3, suplementy te można przyjmować przed lub po posiłku.

Spodobał Ci się artykuł?
Chcesz wiedzieć więcej?
Polecamy zaglądnąć do darmowego Poradnika Domzdrowia.pl "10 skutecznych sposobów na obniżenie cholesterolu"

Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także