Jesteś tutaj:

Jak spać by się wysypiać?

Zrobiłeś już wszystko! Nie pijesz przed snem kawy, nie oglądasz przed snem krwawych horrorów ani politycznych dysput. Twoja sypialnia jest przytulna i ciemna, Dlaczego zatem ciągle się wiercisz, nie możesz sobie znaleźć miejsca i ciągle spoglądasz na zegarek?

Jak spać by się wysypiać?

Zdjęcie: Mike Burns

Zrobiłeś już wszystko! Nie pijesz przed snem kawy, nie oglądasz przed snem krwawych horrorów ani politycznych dysput. Twoja sypialnia jest przytulna i ciemna, Dlaczego zatem ciągle się wiercisz, nie możesz sobie znaleźć miejsca i ciągle spoglądasz na zegarek? Okazuje się, że to, jak śpisz, wiąże się nie tylko z czynnościami bezpośrednio przed snem. Sprawdź, jakie nawyki musisz zmienić, by nareszcie spać spokojnie.

Po pierwsze: ŚPIJ

To nie jest bardzo odkrywcza porada. Jednak, jak pewnie wiesz, zarywanie nocy ma wpływ na Ciebie nie tylko następnego dnia. Jeśli robisz to często, zwiększasz prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę, depresję, choroby kardiologiczne, a nawet otyłość. Dlatego postaraj się zrezygnować z późnego przesiadywania w internecie, oglądania programów po północy i pracy do trzeciej nad ranem.

Uważaj, co pijesz

Oczywiste jest, że picie mocnej kawy przed snem nie jest najlepszym pomysłem. To samo dotyczy wszystkich napojów, które spożywasz popołudniu. Czajniczek czarnej herbaty wypity po 16 może mieć podobne działanie jak filiżanka kawy, z tym, że działa z większym opóźnieniem niż sama kawa. Energetyzujące drinki popijane na siłowni, a nawet zwykła cola czy inne słodzone napoje mogą zmniejszyć Twoją senność. Dlatego jeśli miewasz problemy z zaśnięciem, ogranicz ich spożywanie już po 14.

Jedzenie pełne snu

Większość z nas zdaje sobie sprawę, że obfite i ciężkostrawne posiłki nie mogą nam pomóc w wypoczynku. Warto jednak wiedzieć, że są potrawy, które sprawiają, że czujesz się senny. Jeśli nie możesz spać którąś noc z rzędu, przygotuj sobie lekkostrawny makaron pełnoziarnisty z dodatkiem świeżych owoców, kawałkami kurczaka, pomidorowym sosem i parmezanem. Takie danie zawiera przyjazną spaniu kombinację białek, aminokwasów i serotoniny, które pomagają się wyciszyć i zasnąć.

Jeśli budzisz się w środku nocy z burczącym brzuchem, spróbuj zjeść małą miseczkę serka wiejskiego z kawałkami banana. Podobne działanie zapełniające brzuch, a jednocześnie pozwalające szybko zasnąć mają grahamki, mleko i płatki kukurydziane.

Ogranicz alkohol

Wypity alkohol skraca sen głęboki i zwiększa częstotliwość przebudzeń w ciągu nocy. Choć mały kieliszek przed snem może pomóc Ci szybciej zasnąć, nie zmienia to faktu, że druga część Twojego snu nie będzie w pełni wartościowa. Jeśli lubisz wypić wieczorem kieliszek wina, spożyj go w trakcie kolacji, raczej koło 18 niż 23. Oczywiście ważny jest także umiar, zbyt duża ilość alkoholu z pewnością nie zapewni Ci spokojnej nocy, nie mówiąc o poranku dnia następnego.

Weź wczesną kąpiel

Lubisz zanurzyć się w ciepłej wannie bezpośrednio przed snem? Gorąca kąpiel może sprawić, że będzie Ci trudniej zasnąć, podobnie jak każda inna czynność, która podnosi temperaturę organizmu. Twoje ciało potrzebuje wychłodzić się do odpowiedniej temperatury, by zażyć zdrowego wypoczynku. Nie oznacza to, że powinieneś zrezygnować z ciepłych pryszniców czy kąpieli wieczorem: po prostu zdecyduj się na nie bezpośrednio po powrocie z pracy, nie tuż przed pójściem spać.

Rozciągnij się przed snem

Kilka assan yogi albo parę ćwiczeń pilates przed snem pomogą Ci rozluźnić ciało i uspokoić umysł, ustabilizować oddech i zredukować napięcie mięśni bez niepotrzebnego przyspieszania rytmu serca i zmęczenia. W internecie znajdziesz wiele interesujących ćwiczeń wyciszających, warto także porozmawiać ze swoim trenerem z siłowni czy aerobiku.

Zrób nastrój

Tak, zaciemnienie pokoju na czas snu to dobry pomysł. Ale warto też pomyśleć o prawidłowym oświetleniu naszej świątyni wypoczynku. Lampki przy łóżku nie powinny zbyt jasno świecić, by przed snem nie pobudzały nas zanadto. Nasz biologiczny zegar funkcjonuje w sposób prosty: jasne, ostre światło każe nam się obudzić, a przyciemnione, rozproszone światło wycisza, uspokaja. Nie musisz rezygnować z czytania w łóżku, po prostu znajdź najbardziej komfortowe dla siebie oświetlenie, które nie będzie zbyt jasne.

Zostaw elektronikę za drzwiami sypialni

"Sprawdzę jeszcze raz pocztę, na wypadek gdyby coś przyszło", "Może ktoś dzwonił?" - ile razy mówiłeś to przed snem? Pamiętaj, że odpisywanie na maile w łóżku, ślęczenie z telefonem po ciemku i oczekiwanie na wiadomości niepotrzebnie Cię wybudza. Zastanów się, czy informacja na którą czekasz, jest naprawdę tak istotna, jak Ci się wydaje? Czy naprawdę nie może poczekać do rana?

Zainwestuj w budzik z prawdziwego zdarzenia, nie korzystaj z tego w telefonie – to tylko wymówka, by mieć zawsze swojego smartfona przy sobie.



Źródło: www.health.com
Komentarze(0)

    Znaleziono również w


    Polecamy również


    Zobacz Także